Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 23.11.18 – Min: 105

Amsterdam i 1600-tallet. Den velhavende og aldrende købmand Cornelis Sandvoort (Christoph Waltz) hyrer en ung maler til at male et portræt af sin unge, smukke hustru, Sophia (Alicia Vikander) og ham selv. Sophia og maleren forelsker sig i hinanden, mens hun sidder model for ham. De indleder en passioneret og hemmelig affære og mens tulipanfeberen er på sit højeste, iværksætter de to elskende en risikabel og livsfarlig plan for at sikre en fremtid sammen.

Renæssance drama foregående i Holland med smukke svenske Alicia Vikander, formidable østrigsk/tyske Christoph Waltz og talentfulde amerikanske Dane DeHaan i hovedrollerne. Altså et historisk trekantsdrama med emner som arrangeret ægteskab, kærlighed og begær, alle ingredienserne til en film der appellerer til det kvindelige publikum. Ses der bort fra det åbenlyse kærligheds pladder der er filmens egentlige formål, bør der også lægges mærke til det flotte tidsportræt filmen skaber. Det virker troværdigt med filmens 1600-tals miljø, med et livligt og pulserende byliv der skaber en ægte købstads stemning.

Filmens visuelle side er mørk og dyster og spiller godt sammen med selve historien der også er alt andet end lyserød. De dygtige skuespillere og de flotte scener er filmens største force, selve kærlighedshistorien ligger på det jævne og er som sådan ikke noget specielt. Dermed ikke sagt at der ikke er nogen der vil finde filmen interessant eller spændende, det er der givetvis, men den efterlader også en lidt flad stemning. Forudsigelig og bygget op over klassiske klichéer, føres seeren gennem de forskellige stadier af de tre hovedpersoners kærlighedshistorier.

• Cast – 4.37
  • Alicia – 2.57
  • The story – 3.39
  • Trailers

Ekstramaterialet byder på nogle små featuretter med lidt sparsomme oplysninger om filmen og dens personer/skuespillere.

“Tulipanfeber” er et klassisk trekantsdrama pakket ind i et flot 1600-tals set-up, men med knap så interessant en handling. En film der næsten udelukkende henvender sig til det kvindelige publikum, med store ambitioner der ikke helt indfries.