Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 28.03.18 – Min: 120

Steven som er hjertekirurg er gift med Anna som er højt respekteret øjenlæge. Sammen lever de det perfekte liv sammen med deres to børn. Steven har skabt et empatisk bånd til den 16-årige dreng Martin (Barry Keoghan), som har mistet sin far under en hjerteoperation. Langsomt men sikkert begynder Martin at infiltrere sig i alle aspekter af Stevens liv, og før den godhjertede Steven ved af det, tager tingene en uventet og dyster drejning. Gradvist krakelerer den uskyldige verden, Steven og hans familie kender, og Steven må gøre et chokerende offer for ikke at miste alt han har kært.

“The killing of a sacred deer” er en film i thriller genren på en ny og anderledes måde, idéen med en talefilm, altså en film hvor der egentlig bare snakkes, er ikke dårlig og spændingen i filmen er der helt klart. Til gengæld er handlingen så speciel, at det alligevel ikke fungerer særlig godt, den udvikler sig mere og mere bizart og spiller på det uforklarlige som katalysator for spændingen.

Langt hen ad vejen kan det også være svært, at regne ud hvad filmen egentlig vil, den megen snak og mærkværdige handling trækker alt tempoet ud af filmen, hvilket sikkert også er meningen. Den kører i sit helt eget flow fremad uden der sker det helt store, det der kan holde seeren fanget er spørgsmålet om, hvem er denne “Martin” der bliver draget ind i den velhavende lægefamilie?

Specielle film som denne kan gå begge veje, de kan både feje benene væk under seeren og de kan også gøre det helt modsatte. I dette tilfælde fungerer det ikke ret godt, heller ikke selvom de to stjerner Nicole Kidman og Colin Farrell har hovedrollerne og den unge irske skuespiller Barry Keoghan spiller uhyggeligt godt. Det er selve handlingen, og måske tempoet, der får filmen til at punktere og ikke blive den dystre thriller den gerne vil være.

Trailers

“The killing of a sacred deer” er en meget mærkelig thriller, langsommelig og fyldt med replikker og alligevel en film man vil huske fordi den er så speciel. Det er ikke nogen stor filmoplevelse selvom det nok har været hensigten, det er selvfølgelig muligt at den vil falde i nogens smag, men man skal være opmærksom på, at det er en af de mere særegne film.

Filmen: 2/5