Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 12.07.18- Min: 107

Halley (Bria Vinaite) bor sammen med sin seksårige datter Moonee (Brooklyn Prince) på det farvestrålende motel, The Magic Castle, lige udenfor Disney World. Mens Halley prøver at hustle sig til penge til næste uges husleje, formår Moonee og de andre børn at gøre hverdagen til et eventyr. Hotelbestyreren Bobby (Willem Dafoe) har hænderne fulde med at holde styr på motellets frække unger, men han er også deres beskytter når der er fare på færde. For Moonee er livet fuld af fest og farver og Halley vil gøre alt for, at Moonee skal blive ved med at tro, at deres liv på motellet er magisk …

“The Florida project” er amerikansk socialrealisme af bedste slags, et portræt af hvor stor uligheden er i “mulighedernes land” og om hvordan social arv er med til at fastholde nogle mennesker i et bestemt mønster. Enlige mødre der bl.a. betaler på ugebasis for at på et motel, dem der er på det næstnederste trin af den sociale rangstige, inden det hedder hjemløshed. Det er et uhyre skarpt og realistisk portræt filmen fremstiller og viser den uhyggelige forskel der er, på den store Disney industri der ligger klods op og ned af de billige moteller med navne som “Magic Castle Inn”, altså det motel der er brugt i denne film. “Magic Castle Inn” er et virkeligt motel og hele filmen er lavet “on location”, dele af filmen er endda optaget med skjult kamera for at få virkelige reaktioner fra turister der konfronteres, med disse mennesker der hutler sig gennem tilværelsen og det er her filmens realistiske, næsten dokumentaristiske stil virkelig beviser sit værd, og skaber en film der er i en klasse for sig.

Historien der omhandler den enlige mor Halley og hendes datter Moonee, der står i en skærende kontrast til Floridas solbeskinnede, glitrende Disney facade er selvfølgelig fiktiv, men er uden tvivl historien om nogle skæbner der findes mange af. Den er skarp i sin tone og viser uden form for sentimentalitet den situation, som de mere eller mindre bevidst er havnet i. Langt det meste af tiden følger filmen Moonee og de andre børn omkring hende, og er langt hen ad vejen også set fra deres perspektiv, disse børn der er vokset op med at hade autoriteter og med en disrespekt over for alt og alle, præcis som deres forældre. Selvom disse børn, og især Moonee, kan virke øretæveindbydende, er det set ud fra det synspunkt, at det bare er børn der forsøger at gebærde sig i den verden de er født i, den livssituation den sociale arv har giver dem.

Børnene får lov at passe sig selv mens moren bl.a. ligger hjemme på motelværelset og glor tv, fordommene bliver altså blæst ud, men ikke på en negativ måde, men som et faktum af, at sådan er det bare. Viceværten, i øvrigt fremragende spillet af Willem Dafoe, har sit hyr med at holde styr på ungerne og alle de skarnsstreger de går og laver. Han er både barsk og venlig, det ene øjeblik råber han af børnene, og det næste agerer han deres beskytter og jager en muligvis pædofil væk fra motellet med fynd og klem. En kompleks rolle der selvom det kun er en birolle, er utrolig væsentlig for filmen som helhed.

Under the rainbow – Making The Florida project – 22.00
Bloopers and outtakes – 2.44
Trailers

Det er kun den første featurette der er værd at se, nummer to “Bloppers” er hverken sjov eller interessant. Første featurette er til gengæld rigtig god, det er et b-kamera der følger optagelserne af filmen, og man ser ligesom på første hånd hvordan forskellige scener er blevet til. Det giver et indblik i hvordan børnene er blevet instrueret og på hvilken måde de har arbejdet med filmen.

“The Florida project” er barberet for al romantik og forherligelse en den livsstil filmen laver sådan et godt portræt af. Den er rå og samtidig har den også en poetisk charme i sin hårde realisme, troværdigt og autentisk tager filmen seeren med ind i et univers af social fornedrelse og barnlig optimisme.