Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 27.04.17 – Min: 108

Fra Illumination Entertainment, studiet der stod bag Kæledyrenes hemmelige liv, kommer en animeret komedie om at finde den musik, vi alle har indeni. I Sing lægger Matthew McConaughey stemme til Buster Moon, en altid optimistisk koala, der afholder verdens største sangkonkurrence for at redde sit lidende teater; Reese Witherspoon lægger stemme til Rosita, en overbebyrdet og ikke værdsat mor til 25 smågrise, der er desperat efter at slippe sin indre diva fri; Scarlett Johansson er Ash, et punk rock-hulepindsvin med en smuk stemme bag hendes stikkende ydre; og Taron Egerton er Johnny, en ung gangster-gorilla, der gerne vil slippe væk fra sin families forbrydelser. Blandt de danske stemmer hører vi Mads Knarreborg, Annette Heick og Klaus Bondam. Sing er årets musical-komedie!

Dyrene har haft deres hemmelige liv, er flyttet til Zootropolis, bor i en zoologisk have eller er rejst tilbage til istiden. Variationerne er mange når det drejer sig om dyr i animationsfilm, her er dyrene sat ind i en sangkonkurrence verden, og det er om noget et koncept de fleste børn kan forholde sig til. Idéen er da også god hvis man er til musik og sang, der bydes både på nye og gamle internationale hits, udover det er der dog ikke den store handling. Det handler mest om hvordan helt almindelige, i dette tilfælde dyr, pludselig får mulighed for at vise hvilket uomtvisteligt sangtalent de bestrider. Filmen følger de forskellige hovedpersoner i deres daglige trummerum, og i deres stræben at føre sig frem på sangtalenternes stjernebesatte vej.

Selvom det måske ikke er den mest interessante handling, er det alligevel en film der er bygget rigtig godt op, især i kraft af de forskellige karakterers mangeartede historier. Her spiller introen en stor rolle, den er ret fikst sat sammen på den måde, at ”kameraet” suser gennem byen og stopper op ved hver enkelt af dyrene og ser hvad de laver på netop dette givne tidspunkt. De danske stemmer fungerer godt og det fungerer måske endnu bedre, at når der synges er det på engelsk. Det er nærmest en form for musical der her er stablet på benene, og det virker.

• Mini-film:
  • Günter babysitter – 3.47
  • Kærlighed ved første blik – 4.18
  • Eddie’s coach – 4.16
  • Skabelsen af mini-film – 5.56
  • Skabelsen af Sing – 4.40
  • At finde rytmen: Redigering af Sing – 2.44
  • Figurprofiler – 12.25
  • ”Don’t you worry ’bout a thing” musikvideo – 3.11
  • At lave en musikvideo med Tori Kelly – 2.52
  • ”Faith” musikvideo – 2.46
  • ”Faith” sangvideo – 2.49
  • ”Set it all free” sangvideo – 2.49
  • Syng og dans! Faith – 6.31
  • Sing-netværket:
  • Günters dansestudie – 1.22
  • Moon teatret – 0.43
  • Rositas børnepasningsfidus – 1.03
  • Frøken Kikis ægteskabsformidling – 0.55
  • Ind i nyhederne – 9.09
  • Det bedste af Günter – 1.03

Ved første øjekast ser det ud som et omfangsrigt ekstramateriale, hvilket det langt fra er, der er selvfølgelig mange featuretter, men de er meget korte og størstedelen af dem er også kedelige. De tre mini-film der er som det første i featuretterne, og med dansk tale, er det væsentligt bedste ved dette ekstramateriale, sjove og velfungerende.

”Syng” er fyldt med god gedigen pop musik (og lidt andre stilarter), den bevæger sig i et univers der kan fange børn som voksne. Solide sangpræstationer af genkendelig musik er med til at holde liv i denne gode animationsfilm, der dog bærer præg af at have en lidt tynd handling.