Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 10.04.17 – Min: 133

Fra Lucasfilm kommer et episk eventyr – Rogue One: A Star Wars Story. I en tid fyldt med konflikter, slår en gruppe usandsynlige helte, ledet af Jyn Erso en modig lovløs og Cassian Andor en rebelsk spion, sig sammen for at gennemføre en livsfarlig mission: at stjæle tegningerne til Dødsstjernen, Imperiets ultimative ødelæggelsesvåben.

”Rogue one” er en del af Star Wars universet, men det er også en film der står alene, en selvstændig film der ikke har så meget med de nye og gamle Star Wars film at gøre, og dog. Den tager nemlig udgangspunkt rulleteksterne fra starten af ”Star Wars: Episode IV – A new hope (1977), og fortæller en hidtil ufortalt historie. Der står nemlig; at oprørernes spioner lykkedes med at stjæle tegningerne til Dødsstjernen, og det er netop det denne film handler om. I ekstramaterialet vises også mange af de skjulte hentydninger og sammenkoblinger der er med de andre Star Wars film, der er dog også de mere åbenlyse som de fleste kan nå at følge med til, i form af nogle af seriens mest kendte karakterer; Darth Vader, R2D2 og C-3PO for en kort bemærkning. Ellers er filmen sin egen og den kan nemt ses selvom de tidligere film måske ikke ligger så frisk i erindringen, forudsat af man finder Star Wars universet interessant.

Til en start kan filmen godt virke lidt forvirrende, handlingen springer fra planet til planet, men efterhånden falder brikkerne på plads og filmen bliver for alvor interessant. Det er en handling der godt kan trække paralleller til 2. Verdenskrigsfilm, eller for den sags skyld mange andre krigsfilm, om oprørere der kæmper i det skjulte mod overmagten, de gode mod de onde med den nuancering der også ligger inden for dette område. Det er effektfuldt og spændende og der er mange virkelig fede kampscener til lands og i luften, og selvfølgelig med de obligatoriske laservåben. Grafisk og visuelt er det en storslået film, kvaliteten er i top og det er en nydelse i billedlig formåen, så både handlingen og den visuelle side hænger sammen, begge dele er af høj kvalitet.

I og med det er en selvstændig film er der også mange nye karakterer med, bl.a. en videreudvikling af C-3PO, K-2SO. Den er ligeledes et komisk indslag der bløder op på al det alvorlige, i det hele taget er det en film der lige som de andre Star Wars film rummer en del humor. Danmarks Hollywood stjerne Mads Mikkelsen har en lille men vigtig rolle i filmen, som forskeren og opfinderen ”Galen Erso”, far til oprøreren ”Jyn Erso” (Felicty Jones), og ham der bliver tvunget til at designe Dødsstjernen.

The stories – 1.08.58
Rogue connections – 4.31
Info

Ekstramaterialet ligger på en disc for sig selv og selvom der ikke findes danske undertekster til, er det et meget interessant materiale, især ”The stories” giver megen information til seeren. ”Rogue connections” fortæller om de forbindelser der er til andre Star Wars film. ”Info” er 8 sekunders ingenting!?

”Rogue one: A star wars story” er en rigtig fed film, der selvom den kan stå alene, falder helt i tråd med alle de andre Star Wars film. Det en velgennemført film med en god historie der er pakket ind i et visuelt virkelig flot set-up. Selvom det ikke er nødvendigt, at kunne huske alle de andre film, er det dog et lille plus hvis man kender bare lidt til hele universet omkring Star Wars og dens karakterer.