Format: DVD, Blu-ray, VOD – Release: 10.04.2014 – Min: 153

I filmen ‘Prisoners’ er det Thanksgiving, og familierne Dover og Birch mødes for at fejre den traditionsrige begivenhed sammen. Stemningen er rolig og afslappet, og børnene leger bekymringsløst uden for i sneen. Efterhånden går det op for forældrene, at de to yngste piger fra hver familie er forsvundet. Det eneste spor er en nedslidt autocamper, der nogle timer tidligere stod parkeret på deres vej. Det lykkes lederen af politiets intense efterforskning, kriminalassistent Loki, at finde og arrestere autocamperens ejer, den mindre begavede Alex Jones, men grundet mangel på beviser er de tvunget til at løslade ham igen. Faren til det ene barn, Keller Dover, er dog fast besluttet på, at Alex er kidnapperen, så politiets beslutning falder bestemt ikke i hans smag, og Keller tager sagen i egen hånd.

Hvis man har børn, tror jeg ikke det er noget problem at sætte sig ind i filmens handling. Først at få kidnappet ens børn, og så føle at politiet ikke gør deres arbejde. Som beskrevet i coverteksten tager Keller (Hugh Jackman) sagen i egen hånd og det er ikke nogen let opgave.

Det er en thriller der lige så stille bygger på historien og det bestemt uden det bliver kedeligt på noget tidspunkt, og så formår den at holde ”skurkerne” skjulte hele vejen. Det er en film der har en kanon historie og de rigtige skuespiller til at udføre opgaven. Man kan måske finde film der er mere ”thriller” som den kaldes på coveret end den her, men kalder vi den et thriller/drama, ja så er det ved at være meget længe siden der har været noget på det her niveau!

Prisoners har de evner som gode film har, man lever sig ind i dilemmaet og den kravler langsomt ind under huden på en og den giver ikke lige slip, selv ikke efter rulleteksten til sidst. Det er faktisk ikke nogle speciel god oplevelse i dette tilfælde, handlingen taget i betragtning. Men det er et godt tegn for filmens kvalitet og den er i dette tilfælde helt i top.

Det er simpelthen klippe stabil skuespil hele vejen igennem, ikke mindst Hugh Jackman i hovedrollen som Keller Dover, som går hele vejen for sin datter. Hvor er det også godt at se ham i en rolle som denne i stedet for rollen som Wolverine.

Ikke noget

Prisoners er noget af det alle bedste thriller/drama vi har set i meget lang tid, og det er af den slags der kryber ind under huden, og bliver der efter filmen er slut. Filmens frontfigurer Hugh Jackman og Jake Gyllenhaal er helt utrolig i deres roller og formår virkelig at få det sidste ud af filmens ellers kanon velskrevne historie.