Format: DVD, Blu-ray – Release: 13.03.2012 – Min:

Oplev, hvordan det hele begyndte, når gysene fortsætter og bliver mere intense end nogensinde i Paranormal Activity 3. Kameraerne kører og registrer de rædselsvækkende øjeblikke, hvor det dæmoniske for første gang begynder at terrorisere de unge søstre Katie og Kristie. Forbered dig på det “hårrejsende” gyserfænomen, hvor “det sidste kvarter er så grufuldt, at det vil forfølge dig resten af livet”.

I den første film fulgte man ”Katie” og spøgerierne i hendes hus, i 2’eren fulgte man hendes søster ”Kristie” og nogle af de samme spøgerier, og på en måde lidt af en gentagelse. Denne film, 3’eren, går tilbage i tiden til 1988 og følger de to piger som børn, og der hvor det hele i virkeligheden startede. Det er intet mindre end en fremragende måde at lave en tredje film på, der på den måde kædes sammen med de to første. Det giver også en ny dimension til filmen, så den ikke bare bliver en gentagelse af noget allerede set, ved at børnene er det centrale i spøgelseshistorien. Den bliver ekstra uhyggelig og kommer op på et niveau der er den første film værdi og måske endda lidt mere.

Den er på en måde set med børnenes øjne, de er kontakten til det overnaturlige, og det virker rent faktisk rigtig godt og rigtig uhyggeligt. Spændingen er nervepirrende og de langsomme bevægelser fra fx et meget opfindsomt bevægelseskamera af en ombygget ventilator (det er jo år 1988), viser at det simple er yderst effektfuldt. Det bevæger sig langsomt fra side til side, og seeren ved at der sker noget næste gang kameraet kommer tilbage, måske!

Slutningen er også særdeles uhyggelig og er virkelig godt skruet sammen, troværdig og uhyggelig. Skuespilpræstationerne er autentiske og især de to små piger spiller skræmmende godt. Og det er netop dette klassiske uhyggelige tema når børn, der skulle være uskyldsvæsener og egentlig også er det, alligevel er en del af uhyggemomentet.

Lost tapes – 3.04

Egentlig bare et lille bidrag mere til det ”autentiske” i filmen, men dybest set også uvæsentligt.

”Paranormal activity 3” går mod normen ved at lave en film der er bedre end 1’eren og 2’eren, der i sig selv også er nogle fremragende gyserfilm. Det skyldes bl.a. at det er utrolig effektfuldt når børn inddrages på en så uhyggelig måde som de gør her. Filmen hører ind under genren af ”troværdige” gysere, med spøgelser optaget på almindelig videokamera, og med en nervepirrende historie der kulminerer i en virkelig god slutning. Den første ”Paranormal activity” (2007) hører allerede til blandt de nyere klassikere inden for gysergenren, og det vil denne film helt sikkert også komme til.