Format: DVD, Blu-ray – Release: 09.03.17 – Min: 99

Det var aldrig bare et spil. Publikum bliver igen lokket ind i Ouija-brættets uhyggelige verden i Ouija: Origin of Evil, der fortæller en skræmmende ny historie fra Los Angeles i 1967. En enke og hendes to døtre tilføjer et nyt trick til deres fup-seance-virksomhed og kommer dermed til at invitere en sand ond ånd ind i deres hjem. Da den yngste datter bliver inficeret af denne nådesløse ånd, konfronterer denne lille familie deres frygt for at redde hende og sende hendes besidder tilbage til den anden side.

Selvom det hverken er samme instruktør eller de samme skuespillere, er det en uafhængig prequel af ”Ouija” fra 2014, fx er huset hvor det hele foregår det samme. Det er mørkt, tungt og dystert, og selve huset er stemningssættende for filmen. Handlingen er henlagt til 60’erne, og rent stilmæssigt har filmen ramt den tidsperiode meget godt, og det gør også at den skiller sig lidt ud fra mængden lige på det punkt. Den skiller sig ud fra den første ”Ouija” film, så selvom handlingen måske næsten er den samme, altså om nogen der spiller på et ouija bræt, er der stadigvæk stor forskel på de to film

Det er en helt igennem klassisk gyserfilm i den overnaturlige genre, med genfærd, ånde besættelse og en katolsk præst.  Gysere er som regel ret effektfulde når det har noget med børn at gøre, når dem der står for det uskyldige pludselige bliver dødsensfarlige, og det er den devise filmen kører på. Handlingen har en lille sidehistorie med et spirende romantisk forhold mellem moren i huset og en katolsk præst, og om end den ikke fylder meget er den malplaceret. Slutningen kammer på sin vis over, men det er næsten uladsiggørligt andet i spøgelsesfilm, og samtidig er det også en fantasifuld næsten poetisk slutning, noget der ellers aldrig se ses inden for genren.

• Deleted scenes – 16.58
  • The making of: Ouija – origin of evil – 9.13
  • Home is where horror is – 4.45