Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 22.05.17 – Min: 116

Oscarnominerede® Amy Adams og Jake Gyllenhaal spiller hovedrollerne i denne romantiske thriller fra den anmelderoste manuskriptforfatter/ instruktør Tom Ford (A Single Man). Susan (Adams) får et romanmanuskript fra sin eksmand Edward (Gyllenhaal). Som tiden går, ser hun i højere og højere grad bogen som en fortælling om hævn, der tvinger hende til at genoverveje de valg, hun har taget, og som vækker en kærlighed, hun frygtede, var gået tabt. NOCTURNAL ANIMALS er en thriller med rystende nærvær og gribende spænding.

Filmen er et forsøg på at pakke gyser ind i en mere sofistikeret ramme, den lader sig ikke svøbe ind i de klassiske chok- og splattereffekter, i stedet bygger den sin uhygge på ubehaget. Og det er vitterlig en ubehagelig film, i det mindste den ene del af filmen for den har nemlig to forskellige handlinger. Den ene handler om overklassekvinden “Susan” og hendes ulykkelige liv og ægteskab, der pludselig kontaktes af sin ekskæreste med henblik på at læse hans nyeste manuskript. Den anden del af filmen er så det manuskript som hun læser igennem, det visualiseres som en del af filmen, hvor hun ser sig selv, sin eksmand og sin datter i rollerne. Det er denne del af filmen der er uhyggelig, mens den anden del leverer det mere sofistiskerede med en kærlighedshsitorie, samt en kryptisk slutning.

Der veksles meget mellem de to historier, den springer frem og tilbage og det kan nogle gange være svært at finde ud af hvornår handlingen foregår, om det er fiktion, fortid eller fremtid. Desværre lykkes det ikke filmen så godt at lave de skift så de bliver tydelige, men det kan bl.a. ses på billedsiden hvordan den skifter mellem de de kolde og de varme farver. De to historier kædes mere og mere sammen, og der er en underforstået sammenhæng mellem disse. Det er en ganske spændende film, dyster og ondskabsfuld, og der er ikke meget “feel good” over den, selvom den bringer det klassiske hævn tema ind i handlingen. Den bevæger sig i en gråzone af depressiv melankoli, dialogen er skiftevis hviskende, afmålt og råbende voldsom, afhængig af hvilken historie der fortælles.

Building the story – 11.18

Et kort ekstramateriale og alligevel fungerer det fint, især den del der fortæller om Tom Fords paralleller mellem de to historier i filmen.

“Nocturnal animals” er en gyser der formår at bevæge sig uden for det gængse, med en dyster stemning der fungerer godt. Det er en ubehagelig historie og er man ude efter en stemningens mæssig uhyggelig film, er denne en rigtig god en af slagsen.