Format: DVD, Blu-ray, VOD – Release: 15.01.2013 – Min: 94

Spejderlederen Ward (Norton) står med et forklaringsproblem, da den 12-årige Sam forsvinder fra en ø-sommerlejr samtidig med, at den jævnaldrende Suzy meldes savnet. En større eftersøgning sættes i gang og øens politichef (Willis) forsøger at opklare sagen i det lille samfund.

Wes Anderson er en af de mere excentriske instruktører, der alligevel forstår at ramme noget folkeligt, eller noget folk kan lide at se, bl.a. ”The royal Tenenbaums” eller hans forrige og fremragende animationsfilm ”Fantastic Mr. Fox”. Derfor er det nok heller ikke så mærkeligt at stjerner som Bruce Willis, Bill Murray og Edward Norton står øverst på rollelisten, og leverer nogle sublime præstationer i nogle utraditionelle roller.

Filmen er henlagt til en øen ”New Penzance” i året 1965, selvfølgelig fiktivt, og tager udgangspunkt i en bestemt handling, nemlig to unges flugt fra voksne der vil bestemme over dem. En form for teenagefilm, men bestemt ulig noget der er set før, den er så markant anderledes på alle punkter, at den sætter (nye) standarder for hvordan film kan laves. Filmen er nok ikke ment som en direkte komedie, ikke i gængs forstand i hvert fald, men den emmer af en form for ironi der kan få seeren til at trække på smilebåndet. Men ikke nok med ironien, der er også en stor grad af melankoli der klæder filmen superbt, der giver filmen den helt specielle stemning den er gennemsyret af. Stemningen skabes også af soundtracket, en blanding af bigbands, klassisk og datidens grammofon musik.

Det væsentligste i filmen er dog de to unges kærlighedseventyr, der er noget helt magisk og alligevel jordnært over den naive umiddelbare tilgang til det at forelske sig. I det ligger også en uskyldighed der samtidig rummer det forfinede sensuelle, og derfor aldrig bliver vulgært, men i stedet forunderligt smukt. Det er ikke bare handlingen der er suveræn godt skruet sammen, det er også det visuelle der i sig selv er en fantastisk oplevelse. Både de klare farvenuancer den byder på, men også i særdeleshed alle detaljerne i billedet, der kan udforskes udover filmen i sig selv, der er hele tiden detaljer i baggrunden der er værd at lægge mærke til.

A look inside Moonrise Kingdom – 2.53
Welcome to the island of New Penzance – 5.57
Set tour with Bill Murray – 3.12

Et originalitet og pudsigt ekstramateriale der mest at af alt fortæller om de medvirkende i filmen. Der er ikke ret meget, men det er lavet på en sådan lidt speciel måde så det er ganske underholdende at se.

”Moonrise Kingdom” er intet mindre end en ny klassiker inden for filmens verden, den er filmisk kunst når det er bedst. Den er gennemført i alt lige fra handlingen og skuespilpræstationer, til lyden det visuelle. Det er en fim der kan ses mange gange, og man vil finde nye detaljer igen og igen. Filmen er dog anderledes end en gængs Hollywood produktion, men det er netop derfor den overrasker og sætter sig fast i hukommelsen som en af nutidens allerbedste film. En film der skal nydes på alle områder og med sin helt egen unikke stemning.

Ekstra: 2.5/5