Format: DVD, Blu-ray – Release: 14-02-2012 – Min: 96

I 1960′ernes England forsøger den unge Nigel at vinde sin fars opmærksomhed ved at duellere mod sin nye stedmor i kulinariske kundskaber. Færdigheder, der snart fører ham mod noget meget større. En bittersød livsberetning om en gudsbenådet kogekunst – som begynder i et køkken, hvor toast er det fineste, der serveres.

”Toast” er en underfundig og lunefuld film om en drengs opvækst i 60’ernes England, der visuelt er flot pakket ind i et charmerende tidsbillede, fra det tidspunkt hvor moderne maskiner sneg sig ind i hjemmet. Især i køkkenet som på en måde er det centrale omdrejningspunkt i filmen, men også moderne opfindelser som fx støvsugeren præsenteres her i middelklassens blomstringstid, hvor også mad på dåse, og fremmedartede retter vandt indpas.

Filmen er set fra hovedpersonen ”Nigels” perspektiv, den nu berømte engelske kok Nigel Slater, og bygger på barndomsminder, og er på sin vis en autentisk film, med hvad dertil hører tidsmæssige forvrængninger. Filmen rummer dermed også en vis form for barnlig naivitet og idyl, hvilket filmen rammer rigtig godt, samtidig med at den faktisk også er lidt sørgelig.

Filmen udvikler sig kontinuerligt så den hele tiden sørger for at komme fremad, og uden at dvæle for lang tid ved det samme, og på den måde sker der hele tiden en udvikling der fjerner alt hvad der kunne gå hen og blive kedeligt i længden. Den fortæller historien smukt, nuanceret og uden de store omsvøb, og derfor bliver det en film der er lige til og som for manges vedkommende vil gå rent ind.

”Toast” er en rørende film, simpel og naivt fortalt ud fra hovedpersonens barndomsminder, og en film der hele tiden udvikler sig i takt med hovedpersonen. Det er flot portræt af en ung drengs ikke altid nemme opvækst, uden at blive sentimental, men også et portræt af 60’ernes England som er ramt ned til mindste detalje. Det er en fim der vil begejstre dem der gerne vil se en film der ikke hører til de gængse og som går lige ind i hjertet, og alligevel ikke bliver alt for mærkværdig.