Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 14.06.18 – Min: 144

I den episke sidste film i Maze Runner-trilogien fører Thomas sine Gladers ud på deres endelige mission – at bryde ind i den legendariske Last City, der kunne betyde enden for dem alle!

Sidste del i Maze runner serien starter lige på og hårdt med hæsblæsende action i form af en togkapring, hvor personerne meget belejligt også lige gen-præsenteres. Filmen er mere actionpræget end de to første film i serien, og om muligt den mest ekstravagante, det er noget af et udstyrsstykke instruktøren Wes Ball (Maze runner 1 og 2) har fået sat i scene. Endnu engang udspiller handlingen sig i et helt nyt scenarie, i første film var de unge mennesker i lysningen og labyrinten, anden film var i ødemarken og her foregår store dele af filmen i en storby. Der er altså store forandringer fra film til film, det giver en god diversitet og er med til, at holde filmene interessante.

Selve handlingen i denne tredje film er én stor redningsaktion, og et kapløb med tiden om at finde kuren der kan gøre folk raske. Stillet hårdt op er der i filmen tre grupperinger, WCKD, dem der vil finde en kur for enhver pris, de immune, dem fra labyrinten der kæmper imod WCKDs metoder med menneskeforsøg, samt gruppen af oprørere de vil vælte WCKD. Alle tre fraktioner tørner sammen mod slutningen i et stort opgør, hvor hver især kæmper ud fra egne motiver.

Filmens personer er vokset fysisk (3 år siden sidste film udkom), men der er også kommet et mere nuanceret perspektiv i personskildringerne. I takt med at de unge immune er vokset, vokser også deres livsperspektiv, hvor alt ikke bare er sort eller hvidt, men der er flere lag så alle ikke nødvendigvis kun er gode eller onde. Der er med til, at få filmens handling til at fungere og gøre det til en mere eller mindre troværdig fremtidsfilm.

• Deleted and extended scenes – 27.51
  • Unlocking the cure – 21.34
  • Going out on top – 4.33