Format: DVD, Blu-ray, Streaming  – Release: 11.12.17 – Min: 91

Da lille Mariah (Breanna Yde) ser en lille hundehvalp, ved hun, hvad hun ønsker sig i julegave. Før hendes juleønske kan gå i opfyldelse, må hun bevise, at hun kan passe sin onkels hund Jack; byens værste hund! Det var ikke lige den jul, hun havde håbet på… det var vildere, end kun kunne forestille sig. Filmen er baseret på julesangen og den illustrerede bog af samme navn, Mariah Carey’s All I Want for Christmas Is You, med fortælling og musik af Mariahs musik – hele familien vil elske den!

Filmen bygger på Mariah Careys børnebog “All I want for Christmas is you” fra 2015, og ser man den amerikanske version er det også hende der lægger stemme til fortælleren, altså voksenudgaven af Mariah, for historien handler om hende som barn. Det betyder også at der indimellem kommer en sang fra Mariah undervejs i filmen, selvfølgelig på engelsk og hun synger smukt. Bortset fra det er det en film for de mindste piger, der er ikke så meget der henvender sig til de voksne, som det ellers ofte er tilfældet med nyere børnefilm.

Tegnefilms universet filmen foregår i er den tuttenuttede dukke slags hvor børnene og hundene har store blanke øjne, og appellerer til alle de piger der synes den slags ser nuttet ud, der er en stor nuttethedsfaktor i filmen. Handlingen i sig selv er i den tynde ende; Mariahs højeste ønske er en hund og før hun kan få en skal hun prøve at passe sin onkels, that’s it! Det hele er pakket nydeligt ind i julesne og julepynt, lige til at svælge ned sammen med risengrøden og juleslikket. Der ligger en fin julestemning over hele filmen og det må være filmens primære mål, at skabe en film der kan hives frem hver gang det bliver december.

Når et ønske går i opfyldelse: Skabelsen af “Mariah Carey’s All I want for Christmas is you – 4.43

Der nok lidt af en overdrivelse at kalde featuretten for “Skabelsen af…”, det er yderst begrænset hvad der fortælles om hvordan filmen er blevet til. Den handler mest om Mariah Carey hvor hun fortæller om sin bog og filmen, hvilket også er udmærket men alt for kort.

Med “Mariah Carey’s All I want for Christmas is you” er der dømt tøsefilm for de mindste, med stor fokus på det tuttenuttede. Den vil gøre sig godt som en TV julefilm og mon ikke den er på programmet til jul næste år. Det er en okay film der vinder på julestemning, men ellers ikke har noget ud over det sædvanlige.