Format: DVD, Blu-ray, Streaming  – Release: 05-06-17 – Min: 137

Efter at storebroderen (Kyle Chandler) er død, vender Lee Chandler (Casey Affleck) tilbage til Manchester by the Sea for at passe sin nevø Patrick (Lucas Hedges). Han bliver nødt til at forholde sig til en fortid med separationen fra sin kone, Randi (Michelle Williams), og lokalsamfundet, hvor han blev født og voksede op.

Hverdagsdrama om en families historier, tragedier flettet ind i hinanden og hvor nye ting lurer under overfladen og truer med at dukke frem i dagens lys. Den handler om to brødre og den enes søn, ikke umiddelbart det helt store persongalleri, men ikke desto mindre nok til at fortælle en utrolig medlevende fortælling. Den fortælles gennem lige dele fortid og nutid, dermed får seeren også hele historien med, alt det væsentlige der er vigtigt at vide. Det fortælles på den måde hvor det kun er små bider af ad gangen der afsløres, dvs der sker en kontinuerlig udvikling der folder filmen ud til et nuanceret og frem for alt meget seværdigt drama.

Manchester by the sea er en lille havne på USAs østkyst, og den barske kolde vinter stemning det visuelle bidrager med, gør at filmens triste og barske handling virker endnu stærkere. Det er dog ikke kun en trist film trods det, at den er alvorlig hele vejen igennem, den viser også i glimt hverdagens gode sider, de små lysglimt af noget godt der også dukker op indimellem. For det er en film der handler om livet, om at leve livet på trods af nederlag og smerte, en pointe der leveres til perfektion her. Filmen overrasker ligeledes i sin handling efterhånden som mere og mere afsløres.

Casey Afleck vandt fuldt fortjent en Oscar® for sin fantastiske præstation som en brugt og ødelagt mand, der må se virkeligheden i øjnene og stå til ansvar for sit tidligere liv. Hans kropssprog og mimik er sublim, en stor del af filmen da det er en ret stille film, med ludende skuldre og knyttede hænder. Filmen vandt desuden også prisen for bedste originale manuskript af Kenneth Lonergan der ligeledes har instrueret filmen.