Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 12.06.17 – Min: 118

Den 5-årige indiske dreng Saroo farer vild i de kaotiske gader i Calcutta efter at være faldet i søvn på et tog. Han er tusindvis af kilometer hjemmefra og ender med at blive adopteret af et par i Australien. 25 år senere er ønsket om at blive genforenet med sin biologiske familie større end nogensinde og ved hjælp af nogle vage barndomsminder og Google Earth, begynder Saroo sin søgen. ”Lion” er den gribende og sande historie om Saroo Brierley og er baseret på hans bog ”A Long Way Home”.

Der er lagt op til det helt store følelsesmæssige drama og forventninger bliver indfriet til fulde, ikke kun fordi det er en autentisk historie, men også fordi den i sig selv og uden den autentiske vinkel, er både gribende og fascinerende. Filmen er inddelt i to tidsperioder hvor den følger Saroo, som barn og som voksen, hvad der er sket derimellem er ikke en del af filmen, men det er selvfølgelig disse to perioder der skelsættende for hans liv og hans helt igennem unikke historie. Det er som to forskellige film i indhold og stemning.

Den første del handler om hvordan Saroo bliver væk, lever på gaden og senere på børnehjem inden han ender som adoptionsbarn på Tasmanien. Her viser filmen fattigdommen og fornedrelsen som mange tusinde indiske børn lever i, det er utrolig barskt og desværre nok alt for sandt. Her følges hans kamp for overlevelse i en verden han slet ikke forstår, der er noget mærkværdigt fængende i den barnlige naivitet Sunny Pawar spiller med og kontrasten til de voksnes hårde kynisme.

Anden del handler om hans voksenliv, om at han flytter hjemmefra, finder kærligheden og skal til at finde ud af sin egen identitet. Det er selvfølgelig en vigtig del af historien, men det er også her filmen går lidt i stå, når seeren skal følge Saroos indre konflikter i forhold til alt det der er sket med ham. Det er først til sidst igen, når han endelig får taget sig sammen til at søge efter sin familie, at filmen igen kommer op på det høje niveau den lagde ud med. Det er en overraskende hurtigt overstået slutning, men ikke desto mindre en formidabel en af slagsen der fuldt ud opvejer de lidt langtrukne scener midt i filmen.

• Never give up by Sia – official lyric video – 3.46
  • A conversation with Saroo Brietley – 7.50
  • Dev Patel – 3.25
  • Nicole Kidman – 3.11
  • Director Garth Davis – 3.38
  • Making the music – 4.17
  • Trailers – 4 stk.

Ekstramaterialet er fint men ikke på nogen måde voldsomt spændende. Der er interviews med to af skuespillerne og instruktøren, og et interview med virkelighedens Saroo, hvilket er det mest interessante. Alt det han fortæller er dog det samme som der sker i filmens handling, og på den måde bidrager det ikke med noget nyt.

”Lion” er en følelsesmæssigt stærk film der rører dybt, hvoraf første del er den mest interessante. Det er en unik historie der har sin berettigelse og som i de rigtige hænder, i dette tilfælde instruktøren Garth Davis, er blevet til et filmisk mesterværk. Det er en af årets stærkeste film inden for drama genren, en film der skal ses.