Format: DVD, Blu-ray, Streaming  – Release: 06.07.2017 – Min: 128

Musicalen ‘La La Land’ følger den drømmende jazzpianist Sebastian, og den aspirerende skuespillerinde Mia i Los Angeles. Sebastians største ønske er at eje en gammeldags jazzklub, men det er sværere end som så, og Mia bliver gang på gang afvist til de auditions hun deltager i, så hun kan blive en stor stjerne.Deres veje krydses, og den voksende kærlighed de har til hinanden udfordres af hver deres mål i livet, og de beslutninger de må tage for at opnå dem.

Efter sine 6 Oscar ® priser er “La la land” blevet til en af den slags film der bare skal ses, det er nemlig ikke så ofte at én film vinder så mange priser i den eftertragtede amerikanske prisuddeling “academy award”. Samtidig er det også noget spektakulært at det er en musical, en musical anno 2016 hører ihvertfald til sjældenhederne, genren var på sit højeste i midten af forrige århundrede. De mest kendte inden for nyere tid er Disneys High School Musical, altså henvendt til de unge, denne prisvindende produktion er møntet på det mere modne publikum.

Men hvad er det så der gør denne musical så populær? Der er meget nostalgi og kærlighed til genren, den er gammeldags bygget op selvom handlingen udspiller sig i det 21. århundrede, der noget velkendt over hele opsætningen. Den er på ingen måde satirisk ment, i stedet er den fuldkommen gennemført, og åbningsscenen leverer et brag af et “one take” danse- og synge nummer i en motorvejskø. Det er en flot og spektakulær iscenesættelse med en ørehænger af en sang, i det hele taget er det et flot soundtrack der følger med(2 Oscars ®). Meget af musikken er inden for jazz genren og filmen er på sin vis også en jazzet film, og det giver filmens musikalske side et plus opad.

Filmen er befriende ukompliceret og mærkværdigt nok ganske fascinerende, den romantiske historie fungerer rigtig godt, den er troværdigt og rørende leveret af Ryan Gosling og Emma Stone (1 Oscar ®), og alligevel pakket ind i en form for surrealisme nogle gange undervej, alt kan lade sig gøre! Gosling som jazzpianist gør det imponerende ved selv at spille musikken på klaver, og Stone gør en indtagende, sødmefuld figur som skuespillerinde.

“La la land” er nostalgisk som en gammeldags musical med sang og dans, og alligevel moderne i sit udtryk. Musikken er jazz inspireret og det giver et rigtig fedt soundtrack, der løfter filmen op på et lidt højere niveau, og en musisk stilart der passer perfekt til filmens banale og alligevel fængende handling.