Format: DVD, Blu-ray – Release: 08.02.18 – Min: 141

I denne actionfyldte efterfølger til Kingsman slår to tophemmelige spionorganisationer – en fra Storbritannien og en fra USA – sig sammen for at bekæmpe en hensynsløs fælles fjende.

Dette er Kingsman film nummer 2, en opfølger på en forholdsvis populær film og et forsøg på at genskabe James Bond temaet i en mere moderne og humoristisk version. Lighedspunkterne er mange, smukke damer, biljagter og vilde gadgets er også en stor del af Kingsman universet. Den adskiller sig dog også ved, at være ekstremt overdrevet, nærmest hæmningsløs i hvad den vil vise af splattereffekter, samt en god portion humor og selvironi. Hermed lader vi sammenligningerne ophører og fastslår, at selvom den helt klart har James Bond som sit forbillede har den et mere ungt og hipt tema uden dog på noget tidspunkt, at nå samme kvalitet som de film den gerne vil kopiere fra og sammenlignes med.

Selve handlingen er fint skruet sammen med en fin rød tråd gennem det hele, og tråde der rækker tilbage til den første film, ingen tvivl om at det er et gennemført manuskript og en gennemført instruktion der ligger bag, begge dele af Matthew Vaughn, det er en absolut solid film. Der er mange fede effekter og actionsekvenser, et storladent agent univers der satser på det vilde så det kommer til at se sejt ud. Plathederne kan hermed ikke undgås fordi det skal være så vildt så muligt og fordi humoren også er en del af konceptet, filmen emmer langt væk af noget lidt for kulørt og poppet.

Rollelisten rummer navne som Halle Berry, Julianne Moore, Channing Tatum og Colin Firth, altså store stjerner med en høj løn der vidner om en film med et højt ambitionsniveau. Stærkest står Julianne Moores femme fatale i form af en narkoboss, hun spiller med en kølighed på sin klassiske skønhed samtidig med, at hun er kold og beregnende som en isdronning, filmens bedste skuespilpræstation. En lille sjov gimmick er Elton John der spiller sig selv, med en stor selvironi, og det er faktisk ret sjovt.

Kingsman: Inside the golden circle – 1.57.13
Black cab chaos: Anatomy of a killer chase – 12.49
Kingsman archives
Theatrical trailers

Filmen har et stort og flot ekstramateriale, endda med dansk tekst, der meget detaljeret gennemgår alle delene i tilblivelsen af filmen. Det er et den slags ekstramaterialer der er interessante at se, men som rent faktisk tager lige så lang tid at se igennem som selve filmen. “Kingsman archives” featuretten er en masse still billedet af alt muligt fra filmen, og det er måske ikke det mest interessante, bortset fra det er der rigeligt af spændende materiale at går igang med.

“Kingsman: The golden circle” er en storladen film der appellerer til det brede publikum, ren underholdning med action og humor, flot lavet og samtidig også lidt for kommercielt. Den er et forsøg på at forny agentfilm genren, hvilket lykkes langt hen ad vejen, men også på en måde hvor man tænker, at filmen bare en kopi af James Bond pakket ind i kulørte farver og ungdommelighed.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Kingsman: The Golden Circle, 1.0 out of 5 based on 1 rating