Format: DVD, Blu-ray, Stream – Release: 01.12.16 – Min: 86

Fra skaberne af de populære Grusomme Mig-flm kommer den animerede featureflm, der endelig giver dig svaret på spørgsmålet: Hvad laver dine kæledyr, når du ikke er hjemme? Når deres ejere tager hjemmefra, mødes kæledyr fra bygningen for at sludre, tilfredsstille deres søde tand og holde vilde fester. Men da en forkælet terrier og hans uregerlige nye “roommate” fra internatet bliver væk i New Yorks urbane jungle, må de acceptere hinandens forskelligheder for at overleve den episke rejse hjem.

”Illumination Entertainment”, det nye (2007) fremadstormende animationsfilmselskab, der tager kampen op med mastodonterne Disney og DreamWorks, kommer her med deres film nr. 6. De har for alvor slået sig fast med deres vittige og kvalitetsbevidste film, bl.a. Grusomme mig og de ikoniske Minions figurer. ”Kæledyrenes hemmelige liv” var også en biografsucces, så mon ikke der er basis for en rigtig god dvd udgivelse her.

Det er en lille genistreg filmskabet har fundet på, ved at lave en film om hvad det egentlig er kæledyrene laver når deres ejere ikke er hjemme. Med den helt rette handling og en god portion af den vanlige humor, kan det ikke gå galt. Alle kæledyrs ejere kender til det, at tillægge deres kæledyr menneskelige følelser og egenskaber, her i filmen går de hele linen ud, og derfor er det så let at forholde sig til og grine med af. Dyrenes forskellige personligheder sidder lige i skabet, de sjove, søde og lettere tossede naive skabninger, alle med deres egen særegne karaktertræk. To af de mest sjove dyr er den højtråbende hund ”Mel” der hopper rundt om sig selv hele tiden, og hunhunden ”Glitter” med den skingre overgangstemme. Her er der fremragende præstationer i de danske stemmer, ikke blot de to, men hele vejen rundt.

Filmen har en spændingsmættet historie med hæsblæsende biljagter og ”farlige” dyr, der kan fastholde de mindste seere i anspændelse uden at det bliver uhyggeligt. Den har også enkelte momenter af sørgmodighed i sig, men vigtigst og størst af alt er dog humoren. Den er spækket med morsomme replikker og fede punchlines, og når det ikke er den verbale humor der dominerer, er det den nonverbale fald på halen komik. Det hele er et perfekt sammensurium af spænding, humor og en smule melankoli, hvor alt går op i en højere enhed og bliver til en virkelig ekstraordinær filmoplevelse.

Mini-film:
NTV: Norman television – 4.01
Bangebuks – 4.05
Myreflittige minions – 4.52
Skabelsen af mini-filmene – 7.23
Menneskene bag kæledyrene – 8.43
Dyrene kan tale: Mød skuespillerne – 3.47
Kun om kæledyrene – 6.26
Hårstylist for hundene – 3.41
Hvordan man laver en animationsfilm – 4.13
En scenes anatomi – 4.46
Snefnugs bedste øjeblikke – 1.15
”Lovely day” sangtekstvideo – 2.23
Hot dog syng-med – 1.12
Brian the minion om kæledyr (3 stk.)
GoPro kæledyrenes tophemmelige liv – 2.04
Syng trailer – 4.02

Fyldigt og meget underholdende ekstramateriale. Fyldestgørende med rigtig mange fede og forskelligartede featuretter. De bedste er dog helt sikkert de tre mini film først i ekstramaterialet, de er rigtig gode og sjove, og heldigvis også med dansk tale.

”Kæledyrenes hemmelige liv” er en opfindsom og vanvittigt morsom børnefilm der appellerer til alle aldre, med dens søde kæledyr som de fleste kan relatere sig til. Humoren er sublim og en af de morsomste børnefilm længe, den er et stensikkert hit. Det er én af den slags film der med tiden godt kan gå hen og få en klassikerstatus.