Format: DVD, Blu-ray, Stream – Release: 01.09.16 – Min: 94

Jane Hammond er gårdejer på de barske sletter i det vestlige USA. Da Janes mand kommer hjem gennemhullet af kugler, søger hun hjælp hos sin tidligere forlovede i en nervepirrende kamp for overlevelse.

Westernfilm er en efterhånden døende filmrace, der kommer ikke så mange ud som da genren havde sin storhedstid i 1950’erne og 60’erne. Der er dog med jævne mellemrum siden kommet nye til og oftest også rigtig gode film. Her er det lidt atypisk en kvinde der har en af de bærende hovedroller, i alt er der tre, to mænd og en kvinde, og det siger næsten sig selv at der så er tale om et trekantsdrama. Heldigvis fungerer dette trekantsdrama rigtig godt, det tager ikke noget væk fra filmen og westerngenren, filmen er bygget op på god gammeldags facon, de gode mod de onde. Der er stadig skuddueller, heste og støvede western byer.

Selve kærlighedshistorien mellem de tre hovedpersoner er bærende for hele filmens handling, der er en anspændthed mellem personerne der på den ene side har brug for hinanden (til at kæmpe mod de onde), og på den anden side heller ikke trives ordentligt ved at være samlet. Det giver en god dynamik i persongalleriet og får filmen til at fremstå medlevende. Det er som sagt en film der på mange måder leverer alle de kendte klichéer inden for westerngenren, men det virker og dermed bliver det også til en rigtig god en af slagsen. Filmens handling veksler mellem nutiden, opgøret mellem de gode og de onde, og fortiden hvor hovedpersonernes tidligere liv kædes sammen, og dermed ledes frem til filmens endelige klimaks i slutningen.

Intet ekstramateriale om filmen.

”Jane got a gun” er for dem der godt kan lide westernfilm i den klassiske forstand, det er dejligt med en western anno 2016 der fungerer. Filmen revolutionerer ikke noget fordi den er som man kender en western, måske med den undtagelse at det er en kvinde der er i hovedrollen. Trekantsdramaet fungerer også godt, og alt i alt er det bare en rigtig god film.