Format: DVD, Blu-ray, Streaming  – Release: 09.11.2017 – Min: 92

Paul og hans familie har søgt tilflugt i en øde skov for at beskytte sig mod en ukendt invasion, der truer den omkringliggende verden. Familiens strenge rutiner og regler for at overleve bliver sat på prøve, da en desperat ung familie beder om hjælp. Trods de bedste intentioner lurer paranoia og mistro lige under overfladen, mens det skrækindjagende udenfor huset kommer nærmere.

“It comes at night” er en thriller i en ukendt, men rent visuelt nutidig, nær fremtid, og hele handlingen udspiller sig i en øde skovhytte og lidt af den omkringliggende skov. Det giver selvfølgelig den helt rigtige stemning, på det punkt har filmen ramt uhyggeligt præcist, filmen har sine øjeblikke af intens uhygge, men det er også en film med mangler.

Handlingsmæssigt er det langt hen ad vejen meget a la “The walking dead” scenariet, bare uden zombier, men det med at der er en virus der er brudt ud og truer med at udrydde menneskeheden, er det samme og det fungerer godt som plot. Det er altså scenerne hvor det er den “almindelige” dagligdag der står stærkest, mens drømme scenerne og det lidt overnaturlige bliver en anelse for underligt i denne sammenhæng.

Personskildringen er en overfladisk, seeren kommer ikke rigtig ind under huden på filmens personer, og den erotisk interessante del der kort lægges op til bliver desværre kun til en antydning, og den spænding der kunne være forbundet med dette udebliver desværre. Ligeledes bliver det heller aldrig helt klart hvad der ligger til grund for den mystiske virus, hvordan den smitter osv, den er der bare, ligesom slutningen også er meget brat. Det hele virker på den måde meget ufærdigt, hvilket præger filmen lidt for meget.

Human nature: Creating It comes at night – 29.35