Format: DVD, Blu-ray, streaming – Release: 240518 – Min: 103

Fjerde film i Insidious-serien. I denne overnaturlige gyser vender Lin Shaye tilbage som den dygtige parapsykolog dr. Elise Rainier, der står over for sit livs mest skræmmende og personlige hjemsøgning i familiens skød.

Den tredje film i serien handlede i store dele om “Elise Rainier”, i modsætning til de to første, og det samme gør denne fjerde film også. Den handler om “Elise’” barndom og ungdom og hvordan hun i nutiden konfronteres med fortidens spøgelser, bogstaveligt talt. I denne fjerde film er det nu en helt ny instruktør Adam Robitel, som den tredje instruktør på serien, der får chancen. Leigh Whannel der instruerede nummer tre og i filmen spiller figuren “Specs”, har her skrevet manuskriptet som med de foregående film, og lagt ind meget lidt plausibel kærlighedshistorie ind i handlingen med ham selv som førsteelsker. Lige på det punkt halter filmen gevaldigt i sit forsøg på at gøre filmen mere “hyggelig”, dvs at det uhyggelige viger til fordel for en banal, og heldigvis lille, kærlighedshistorie. Bortset fra dét er det en pænt uhyggelig og skræmmende gyser, der fungerer rigtig godt og hæver niveauet en tand sammenlignet med den foregående treer.

Som skrevet er det igen “Elise Rainier” der er hovedpersonen i filmen, der på grund af forskellige omstændigheder må tilbage til sit barndomshjem og genopleve barndommens og ungdommens rædsler. Det er en fed måde at fortsætte serien på, det virker som en meget naturlig fortsættelse til de andre film, og balancen mellem det normale og paranormale sidder lige i skabet. En blanding af; hvad er spøgelser og hvad er ægte? Hvad er hvad? Filmen giver sig ikke af med, at forklare hvorfor noget kan lade sig gøre og andet ikke, det sker bare og hænger fint sammen med at spøgelser, eller hvad man nu vil kalde dem, skal være noget der er uforklarligt. Det giver en godt sammensat gyser der stiller spørgsmålstegn ved nogle ting, og ikke nødvendigvis giver svaret.

Chilling – Deleted scenes – 18.52
Alternate ending: Further prison – 3.02
Unlocking the keys – 2.35
Going into The further – 3.30
Becoming Elise – 5.29

Ekstramaterialet er kort og uden den store betydning, men den sidste featurette om “Elise” er interessant, og den alternative slutning også ganske udmærket.

“Insidious – The last key” når ikke helt op på højde med de to første film, men er alligevel en tand bedre end treeren. Der er en god portion uhygge hvor det normale og paranormale blandes fint sammen, en effektiv og skræmmende gyser der passer fint ind i serien om det snigende (insidious).