Format: DVD, Blu-ray – Release: 21.08.2012 – Min: 110

I “Hvidstengruppen” lever kroejer Marius Fiil med sin store familie omkring sig i Hvidsten lidt nord for Randers. Tyskernes fremmarch vækker modstand i Marius, og da han får mulighed for at gøre en forskel, slår han til under ledsagelse af sin familie og omegnens beboere. Filmen er en autentisk historie om en families sammenhold, oprør og insisteren på frihed. Den skildrer, hvordan mennesker kan gøre en forskel og om konsekvenserne af at kæmpe for det, man tror på.

Anne-Grethe Bjarup Riis spillefilmdebuterer her som instruktør, og hvilken debut! Hun har formået at skabe en af dansk films allerbedste dramaer gennem tiderne. Den er beviset på hvor meget en god historie har betydning for succes, mere end store scenerier osv. Filmen er optaget på bare 1 ½ måned, og resultatet er forbløffende.

Filmen er en blanding af jysk lune, nærmest Morten Korch’sk, især i første del af filmen, og en meget, meget barsk handling senere, og leverer en meget tydelig kontrast der er utrolig rammende. Det der gør filmen til noget helt enestående er, at den lægger sit fokus på familien Fiil og nogle af de andre i Hvidsten gruppen, altså den menneskelige historie der kommer helt under huden på seeren. Så meget desto mere barsk er filmen også når den begynder at tage en mere ubarmhjertig drejning. Samtidig er den spændende i sine scener hvor gruppen er i aktion, så den får kombinationen af spændingen og det følelsesmæssige.

Filmen er ikke fyldt med klichéer, den er ægte og uforfalsket og ligger i vid udstrækning tæt op ad de virkelige hændelser. Den er meget barsk og den fremmaner nationalfølelsen der i denne film virkelig træder i karakter, og som seer sidder man også med følelsen af at det er godt der var nogle der turde gøre noget. Filmen omhandler jo blot en meget lillebitte del af selve Anden Verdenskrigs historie, og der findes tusindvis af andre historier fra dengang der er lige så interessante. Her er det dog så meget mere relevant fordi den er dansk, og fordi at denne modstandsgruppe havde en betydning i den store sammenhæng.

Bag om den rigtige Hvidsten gruppe – 30.22
Bag om filmen Hvidsten gruppen – 27.54

Første featurette der går bag om den rigtige Hvidsten gruppe er i særdelshed interessant, også set i lyset af filmen man lige har set, og det er selvfølgelig indlysende at noget sådant skulle være med på ekstramaterialet. Den er ikke helt fyldestgørende, den er alt for kort, men der er rigtig mange billeder af og interviews med de involverede. Anden featurette der viser hvordan filmen er blevet til er ikke lige så interessant, men stadig en featurette der er værd at se, og som giver bonusoplysninger til filmen.

”Hvidsten gruppen” er en af de stærkeste danske film nogensinde, utrolig autentisk og medlevende, med blandingen af barsk danmarkshistorie kombineret med dansk hygge. Denne kombination gør filmen til et stykke ægte dansk filmhistorie. Man skal selvfølgelig have interessen for Danmarks historie under Anden Verdenskrig, men har man det er der her i vente, en film i særklasse.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Hvidsten Gruppen , 5.0 out of 5 based on 1 rating