Format: DVD, Blu-ray – Release: 18.08.2012 – Min: 137

I en nær fremtid, i ruinerne af dét, der en gang var Nordamerika, udvælges hvert år 24 teenagedrenge og -piger til The Hunger Games – et storstilet realityshow med kun én vinder: den sidste overlevende! Nogle unger træner til The Hunger Games hele livet. Men ikke Katniss, der kun har sine skarpe instinkter at stole på i den ultimative kamp mellem overlevelse og medmenneskelighed. Og mellem liv og død.

Filmen bygger på en teenage bestseller og er på den måde en længe ventet filmatisering, også for dem der ikke har læst bogen/bøgerne, men bare har hørt om det ”hype” der er opstået omkring filmen. Filmen er dog ikke bare en teenage film, og bøgerne formentlig heller ikke, den henvender sig til et bredt publikum, hvor både unge og voksne vil kunne finde den interessant.

Det er en utrolig fascinerende fremtidsfilm, helt surrealistisk og alligevel 100 % troværdig, for måske er filmens handling ikke så utopisk hvis man kigger ud i fremtiden. Den blander i hvert fald to af de ting der fylder allermest i medierne, nemlig realityshows og krig (nyhederne), og viser absurditeten i at der kan oddses på menneskeliv og drab kun for underholdningens skyld.  Filmen er dermed utrolig fascinerende i sin ubarmhjertighed, den er konstant spændende og nervepirrende, men samtidig sidder seeren med en irriterende følelse af uretfærdighed der sidder og gnaver i baghovedet.

Filmen er utrolig gennemført lige fra start, og der er sjældent set noget lignende på dette niveau, og selvom der er lavet en del film under nogenlunde samme tema, er denne her bare så meget bedre end andre film af slagsen. Det er en meget uhyggelig film, men på en lidt mere sofistikeret måde end almindelige gyserfilm, der er flere lag i handlingen som gør den uhyggelig. Bl.a. udvælgelsen af ”sonere” der skal deltage i The hunger games, der med et smil på læben vises som det mest naturlige i verden, på trods at kun én af de 24 deltagere vil overleve.

Selve dødspillet har en stor intensitet og det er også ret voldeligt. Men det gode ved filmen er, at den ikke bruger volden som underholdning på en traditionel måde. Den bruger volden til at opponere mod volden, ved at vise hvem der deltager for at dræbe og hvem der gør det for at overleve, og deler på den måde deltagerne i to grupperinger. Volden er altså ikke det vigtigste for historien, men i stedet hvad der ligger til grund for volden, og det er rigtig interessant.

Det er en selvfølge i en gennemført og fremragende film, som denne vitterligt er, at skuespilpræstationerne er ypperlige lige fra statister, over småroller til de store bærende hovedroller. Kulisser og kostumer er detaljerede perfekte, hvor der især i denne film også er lagt stor vægt på kontraster, nok mest tydeligt i kostymer og make-up der er utrolig flot lavet. Det hele emmer af fuldkommenhed hvor det perfekte er opnået.

–       Game maker: Suzanne Collins & The hunger games phenomenon – 13.29

–       The world is watching: Making The hunger games:

–       Countdown – 10.41

–       Casting – 19.26

–       Design – 14.07

–       Arena ready – 12.51

–       On location in Panem – 14.41

–       Effects – 9.19

–       Post production – 21.13

–       May the odds be ever in your favor – 13.36

–       Letters from the rose garden – 8.44

–       Controlling the game – 5.35

–       A conversation with Gary Ross & Elvis Mitchell – 13.32

–       Propaganda film – 1.29

–       Marketing gallery (theatrical trailers, posters and photo gallery)

Til en spændende film hører selvfølgelig også et spændende ekstramateriale, og man får meget ud af ekstramaterialet på denne film. Der er de obligatoriske featuretter der går bag om de forskellige aspekter i filmen, og her gøres det meget grundigt og interessant. Udover det gængse leverer den også noget mere og noget ekstra, fx noget om Donald Sutherland og hans rolle og nogle andre ting som nødvendigvis ikke er normalt for ekstramaterialer. Det er fyldigt og godt lavet på samme tid, og har man tiden er det bestemt værd at se igennem.

”The hunger games” er en fuldendt film og dem findes der ikke så mange af, nogle gange er film så gennemførte, så spændende og så underholdende, at det må man bøje sig for. Det er svært at sætte sig ind i den fantasi der ligger til grund for filmen, og dermed overrasker den også, men selvom den er meget fantasifuld er den også 100 % troværdig som et stykke fremtidshistorie. Det er en af den slags film man ikke kan slippe igen når man først er gået i gang, den er intens som bare pokker, et drama der for en til at sidde på kanten af sofaen stort set hele filmen igennem.