Format: DVD, Blu-ray, VOD – Release: 08.14.2014 – Min: 161

Hobbitten 2 – Dragen Smaugs Ødemark er anden del af ​​tre historier i instruktøren Peter Jacksons fortsættelse til “The Lord of the Rings”-trilogien. 60 år før begivenhederne i “The Lord of the Rings”, befinder vi os nu i Midgård hvor vi følger hobbitten Bilbo der er taget på en rejse med Gandalf og 13 dværge, anført af Thorin Egeskjold, for at generobre dværgekongeriget Erebor. Da gruppen kommer frem til Søby hjælper den gådefulde mand Bard med at få dem smuglet ind, og da de så endelig ankommer til Det Ensomme Bjerg, kommer de til at stå ansigt til ansigt med den største fare hidtil… Dragen Smaug.

Ligesom ”Ringenes Herre” kom i tre dele, kommer også ”Hobbitten” i tre dele. Instruktøren Peter Jackson er den samme, og forventningerne er store hvis den skal leve op til første del af eventyret om Hobbitten, men de bliver naturligvis indfriet. Det er som altid storslået og spektakulært, med den uovertrufne visuelle side som også er kendetegnende ved den foregående film og i trilogien om ”Ringenes herre”, her er virkelig tale om film når den visuelt er bedst og flottest lavet, lige fra de storslåede scenerier til de visuelle effekter, er filmen præget af noget ekstraordinært.

I forhold til den sidste film, ”Hobbitten – en uventet rejse”, er der noget mere action i denne anden del, og det gør bestemt ikke noget at filmen på den måde holdes i gang hele tiden. I det hele taget er stemningen mere dyster, en stemning der kun sjældent brydes af dværgenes humoristiske kævleri. Det er orkerne og ”Sauron” der skaber den uhyggelige stemning og det hele bliver mere og mere intenst, kapløbet er skudt i gang og der lægges op til den helt store afslutning, når den tredje del af trilogien kommer. Det er en eventyrfilm af den ypperste slags med alle de kendte elementer såsom orker, elver, dværge og så selvfølgelig en drage. Det er spænding fra ende til anden i en yderst velfortalt historie og i et helt utroligt univers, hvor det gode kæmper mod det onde.

Disc 1:
–       New Zealand: Home of Middle-earth, part 2 – 7.11

Disc 2:
–       Peter Jackson invites you to the set – 40.36
–       Production videos – 36.41
–       Trailers – 7.45

De to lange featuretter på disc 2 er rigtig spændende, bl.a. får man lov at følge en hel arbejdsdag og arbejdsgangen på filmen, hvilket er utrolig fascinerende. Ekstramaterialet kan ses med alle andre undertekster end dansk, lidt besynderligt, og det trækker altså den samlede vurdering ned, desværre, for det er et ret gennemarbejdet ekstramateriale.

”Hobbitten – Dragen Smaugs ødemark” er lige så god som den foregående film, men med noget mere action og en dyster stemning der kun sjældent blødes op. Den er så gennemført som noget kan være og det er en helt og aldeles suveræn eventyrfilm, nøjagtig som de andre film serien (inkl. Ringenes herre). Det hele spidser til i denne film og den sidste del må man bare vente utålmodigt på.