Format: DVD, Blu-ray, VOD – Release: 08.04.2013 – Min: 169

Fra den Oscarvindende instruktør Peter Jackson kommer nu ”Hobbitten – En uventet rejse” – den første af tre dele af filmatiseringen af det populære mesterværk ”Hobbitten” (Org. ”The Hobbit”) af J.R.R. Tolkien. Eventyret, som er en forgænger til ”Ringenes Herre”, handler om den lille hobbit Bilbo Sækkers uventede rejse, da han bliver en del af en farefuld færd for at tilbageerobre det fortabte dværgekongerige Erebor, som er blevet overtaget af dragen Smaug. Bilbo bliver kontaktet af troldmanden Gandalf den grå, som vil have ham til at slutte sig sammen med en gruppe dværge ledet af den legendariske kriger Thorin Egeskjold. De føres igennem skove, over bjerge og gennem farligt vildnis og steder fyldt med orker, dødsensfarlige varge, kæmpeedderkopper, formskiftere og troldmænd. Bilbo møder også Gollum og får fat i en magisk guldring, som er bundet til Midgårds skæbne.

Ligesom ”Ringenes Herre” kom i tre dele, kommer også ”Hobbitten” i tre dele. Instruktøren Peter Jackson er den samme, så mon ikke ”Hobbitten” kan leve op til alle forventningerne. Selvom der er næsten 10 år imellem filmene anes det umiddelbart ikke, stemningen er fuldstændig den samme, blandingen mellem det idylliske og det uhyggelige, og det bliver til et unikt foregangseksempel for eventyrfilmsgenren. Den har også nøjagtig samme uovertrufne visuelle side, her er virkelig tale om film når den visuelt er bedst og flottest lavet, lige fra de storslåede scenerier til de visuelle effekter, er filmen præget af noget ekstraordinært.

Filmen drager selvfølgelig paralleller til ”Ringense Herre”, der kronologisk er en efterfølger til denne film, og det giver en god helhed at seeren kan nikke genkendende til noget fra tidligere, at der er en sammenhæng, og det er da også det der hæver filmen op til noget helt specielt. Det er næsten umuligt ikke at blive grebet af den episke og storslåede handling, der er både intens, morsom og uhyggelig. Intens i dens spænding og opbygning, morsom med dværgene og hobbitten når de kævles, og uhyggelig i kampscenerne med orkerne. Det er denne blanding der med sin vekselvirkning hele tiden holder filmen i gang, aldrig får den til at gå i stå og ikke på noget som helst tidspunkt gør den kedelig. Filmen formår simpelthen at opsluge seeren i sit magiske univers, og for en tid glemme alt omkring sig, og så kan det jo ikke gøres meget bedre.

Filmens karakterer er godt portrætteret og formår i vid udstrækning at skabe figurer der ikke er lig af hinanden, figurer der elskelige, sjove, onde osv. med en troværdighed der er svær at underkende. Den nye og unge ”Bilbo” spilles suverænt, ligesom samtlige andre roller, af Martin Freeman, og det bliver en fornøjelse at følge ham og alle de andre, inklusiv nogle gamle kendinge i de to næste film.

New Zealand – Home of Middle Earth – 6.35
Videoblogs (10 stk.) – 2.07.07
Theatrical trailers (6 stk.) – 16.16
Game trailers (3 stk.) – 2.15

Første featurette er egentlig bare en reklamefilm for New Zealand som turistattraktion, der i lighed med de to sidste featuretter ikke byder på noget særligt. Til gengæld er den lange ”Videoblogs”, dog delt op i ti mindre dele, rigtig god og giver et indblik i hvor stort et arbejde der ligge bag at lave de tre film. Det er både interessant og sjovt, men nogle gange kan det godt være lidt forvirrende, eller overfladisk. (Hvor mærkeligt det end lyder, længden af featuretten taget i betragtning). Desværre for ekstramaterialet er det tekstet på alle mulige (og umulige) andre sprog end dansk, og det er en stor forringelse til et så godt ekstramateriale.

En film af Peter Jackson i nøjagtig samme stil som ”Ringenes Herre” kan ikke fejle, og det gør ”Hobbitten” overhovedet heller ikke. Man bliver bestemt ikke skuffet, kvaliteten er høj og underholdningsniveauet sublimt. Historien er fængende og nuanceret med en tilpas mængde action og spænding, og den er visuelt fremragende lavet. Det er et filmisk mesterværk, ganske enkelt storslået.

Ekstra: 3.5/5