Format: DVD, Blu-ray, Sytreaming – Release: 16.11.17 – Min: 86

Illumination er skaberne bag Grusomme Mig, Grusomme Mig 2 og Minions, som blev den mest populære animationsfilm i 2015. De er tilbage med historien om Gru, Lucy, deres bedårende døtre – Margo, Edith og Agnes – og de velkendte Minions i Grusomme Mig 3. Efter at være blevet fyret fra Anti-Villain League for ikke at udslette Balthazar Bratt, den seneste trussel mod menneskeheden, er Gru i en identitetskrise. Men da en fremmed dukker op for at fortælle Gru, at han har en tvillingebror – der er desperat efter at følge i sin grusomme brors fodspor – bliver en tidligere superskurk mindet om, hvor godt det føles at være ond.

Det ville være underligt hvis ikke Illumination skulle fortsætte deres succes med “Grusomme mig” filmene og ikke mindst “Minions” universet, der er yderst populært blandt de yngre publikummer. De voksne kan nu også godt være med i det fjollede univers og filmen er, i tråd med de tre foregående film, hylemorsomme, det være sig både det visuelle og replikkerne. Humoren er den bærende kraft i denne film der rent handlingsmæssigt er lidt tynd, faktisk bliver den “nødt” til at spille på flere forskellige handlinger. Minions figurerne kører bl.a. deres helt eget løb, fordi Gru ikke vil være ond. Derfor er der også plads til, at filmens figurer næsten har hver deres egen individuelle handling, så der er lidt af hvert for alle.

Filmens skurk er en barnestjerne tilbage fra 80’erne og det bærer han stadig præg af, og for de voksne er det ret sjovt at se en skurk med 80’er frisure og 80’er overskæg, med skulderpuder, yoyo og professorterning dansende til discomusik. Der er også sjove henvisninger til andre animationsfilm, fx Illuminations egen “Syng” hvor der hænger en plakat med en af dem fra filmen. Ligeledes er der også en undervands scene i starten hvor Gru og Lucy kommer fordi Disney/Pixars Nemo og hans far. Sådan er der hele tiden mange forskellige ting i filmen der gør filmen pudsig og morsom, derfor er det også en film hvor forældrene kan være, som sædvanlig!

• Mini film: Kyle’s hemmelige liv – 4.13 (m. dk tale)
  • Slettet scene med intro af Dana Gaier – 0.40
  • Minions øjeblikke – 0.40 + 0.38
  • Figurprofiler:
  • Steve Carell: Gru og Dru – 2.12
  • Kristen Wiig: Lucy – 1.48
  • Miranda Cosgrove: Margo – 1.57
  • Dana Gaier: Edith – 2.20
  • Nev Scharrel: Agnes – 2.06
  • Skabelsen af Despicable me 3 – 6.50
  • Skabelsen af Dru – 4.13
  • AVL-filerne
  • Freedonias besøgsguide
  • Despicable me-tv – 0.54 + 0.56 + 1.18
  • “Doowit” syng med – 1.36
  • “Yellow light” musikvideo – 3.43
  • Minion forbryderfoto
  • Eftersøgt plakat

Ekstramaterialet er fyldt med featuretter der er så små, at det tager længere tid at navigere igennem end at se dem. Det bliver trættende i længden med alt det trykkeri på fjernbetjeningen, den eneste featurette der virkelig er noget ved er kortfilmen “Kyle’s hemmelige liv”.

“Grusomme mig 3” er en traditionel Illumination-film der bevæger sig i samme tossede univers som de foregående film, den er sjov og den letfordøjelige historie er okay. Humoren er filmens største aktiv, og især minions figurerne er som sædvanlig hylemorsomme.