Format: DVD, Blu-ray, VOD – Release: 13.10.2014 – Min: 85

Hele den glade familie kommer på en hård prøve da Onkel Anders’ tvillingebror, Sofus, vender hjem fra Australien. Og Far fortryder næsten, han har lært sine børn, at man skal være rummelig og gæstfri. For Onkel Sofus er den diametrale modsætning til elskelige Onkel Anders: Sofus er sur og vrissen, han kommanderer med alle – og så har han oveni købet en ko med sig! Koen bliver børnene nu hurtigt glade for – det er lidt sværere med sure Onkel Sofus. Og helt galt går det, da familien tager på dyrskue, og koen pludselig ikke vil give mælk. Onkel Sofus har kun én ting i hovedet: Han vil vinde malkekonkurrencen. Men hvad gør man, når koen pludselig ikke giver mælk? Onkel Sofus’ hårdhændede forsøg hjælper ikke. Og så må familien – anført af Lille Per – lære Sofus at man altså kommer længst med hygge, varme, fred og ro.  Det kræver både en kidnapning af koen, en løbsk traktor og en glemt hule i et højt træ, før Onkel Sofus endelig husker, hvordan det er i en familie: Man skal give lidt plads, men så får man også dobbelt så meget igen

Siden 2005 har den nye udgave af ”Far til fire” serien kørt sin sejrsgang i biograferne for danske børnefamilier, og med ”Onkel Sofus vender tilbage” er vi nået op på nummer 7, og er snart ved at tangere antallet af den originale serie med 8 film fra 1953-1961. Uanset hvad man måtte mene om forskellen mellem de to serier, om man er til den ene eller anden, eller begge, er de nye film meget populære. Det er heller ikke uden grund da det er film med dansk humor og hygge, noget mange af de andre populære animations- og børnefilm ikke har.

Rollebesætningen er helt ny i denne film og godt det samme, for ”Lille Per” i skikkelse af Kasper Kesje var blevet for stor, og den barnlige charme helt forsvundet fra rollen. Her er posen rystet og hele vejen rundt er det nye skuespillere i de forskellige roller. Rent faktisk virker det slet ikke så tosset, præstationerne er udmærkede og der går ikke noget af filmen ved, at det er andre end de sædvanlige der spiller med. Det klæder også serien at ”Lille Per” figuren er blevet mere afdæmpet og ikke så påtaget komisk, mens en ny ”fru Sejersen” i form af Bodil Jørgensen er smaddermorsom.

Konceptet i handlingen er dog ikke anderledes end i alle de andre film, da den opbygningsmæssigt handler om det samme. Der skal konkurreres mod en ”skurk”, ”Søs” er omdrejningspunkt for et ”trekantsdrama” og ”Lille Per” klarer paragrafferne, det hele pakket ind i hyggestemning. Der skal selvfølgelig også lige være plads til en enkelt sang, et ret iørefaldende pop nummer.

Du ved det godt – musikvideo – 3.21
Bag om filmen – musikvideo – 3.14

Begge featuretter er musikvideoer, så det er ikke meget ekstramaterialet har at byde på, men fint nok det der er.

”Far til fire – Onkel Sofus vender tilbage” er med en helt ny rollebesætning stadig tro mod de foregående film, og dét at skuespillerne er skiftet ud gør ikke noget, det er stadig en hyggelig og morsom film. Filmen er en decideret børnefilm og er ret naiv i sin tilgang til handlingen, ikke desto mindre virker det godt og det bliver til en habil og underholdende film.

Rating: -1 (from 1 vote)