Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 03.05.18 – Min: 86

Da Rasmus møder Marie, er han sikker på, at han endelig har mødt sit livs kærlighed. Dog går der ikke lang tid før hun afslører sig som et besidderisk og manipulerende væsen, der snedigt piller ham fra hinanden. Dette er historien om kvindens ødelæggende insisteren på dominans i parforholdet, set gennem mandens øjne. Et sandfærdigt portræt af kvindens frygtelige natur.

Mange kvinder vil mene filmen er et angreb på den moderne og selvstændige kvinde, mens mænd sikkert vil nikke genkendende til den gradvis maskuline nedbrydning og synes handlingen egentlig er meget rammende. Det er formentlig en film der deler vandene, men det udelukker ikke at den kvindelige hovedperson “Marie” virkelig er øretæveindbydende irriterende, ihvertfald når det ses udefra som jo er tilfældet med en film. I virkeligheden er tingene jo meget mere komplicerede end som så i parforhold, men det formår filmen ikke rigtig at vise. I og med hun er irriterende bliver filmen også derefter, lettere irriterende.

Mange vil ligeledes kunne genkende mange af filmens situationer og udviklingen, fra den første stormende forelskelse, til kvinden der tager mere og mere over, bestemmer hvor alting skal være og hvad manden skal føle og mene. Det bliver sådan lidt en gang “bla bla”, og mere af alt en påmindelse til kvinder om at være mindre kontrollerende og manipulerende, og til mænd om at være mindre vage og ikke så eftergivende. Filmens slutning er dog som forventet og lige netop her viser den, på det eneste tidspunkt i filmen, den kompleksitet der er i parforholdet.

“En frygtelig kvinde” er en tam film om en irriterende kvinde, men ikke så irriterende at man rigtig gider bruge krudt på det. Det er en film der helt sikkert er ment som en form for provokation eller et opråb, i forhold til selvstændige og handlekraftige kvinder, et portræt af det moderne parforholds skævdeling i magtbalancen, og derfor vil nogle kvinder højst sandsynligt ikke bryde sig om den.

Filmen: 2/5