Format: DVD, Blu-ray, Streaming  – Release: 17.08.17 – Min: 131

Verhoevens anmelderroste thriller om en erhvervskvinde (Isabelle Huppert), der bliver overfaldet i sit hjem af en ukendt gerningsmand.

“Elle” er en fransk thriller og det er unægtelig ikke dem der er flest af på det danske dvd marked, men med flere fornemme priser i ryggen er det vel ikke så underligt at muligheden nu er der. Den har krimi elementer bl.a. det, at der er flere forskellige kandidater til hvem der kan være den mulige voldtægtsmand, det giver også lidt spænding, at seeren kan sidde og gætte med. Omdrejningspunktet for hele handlingen bunder i seksuelle under- og overtoner, men alligevel på en sober og let pirrende måde. Den har formået at finde balancen mellem det kedelige og det vulgære. Handlingen skiller sig ud som noget udover det sædvanlige, og den har også tendens til at have et lidt forskruet plot, men effektfuld for filmens underholdningsværdi.

Der fokuseres selvfølgelig også på angsten og fornægtelsen i forbindelse med overfaldet, og med en nerve der får hele filmen til at sitre. Selvom det afsløres hvem voldtægtsmanden er et godt stykke tid før filmen er færdig, er det ikke en klassisk hævn film. Den er mere kompleks end som så og måske også med en grad mere af realisme. Isabelle Huppert fremstiller den midaldrende kvinde der ikke vil være et offer rigtig flot, som selvstændig og uafhængig erhvervskvinde, men samtidig også en kvinde med et kaotisk kærlighedsliv.

• Tale of empowerment: Making Elle – 7.15
  • Celebrating an icon: AFI’s tribute to Isabelle Huppert – 36.39
  • Theatrical trailer – 2.09
  • Previews

En lille featurette der fortæller om filmen og en noget større som er et live interview foran et biografpublikum, begge dele interessante på hver sin måde.

“Elle” er en fransk thriller i særklasse der spiller perfekt på det pirrende seksuelle uden at den bliver vulgær. Den har et godt spændingsniveau og en handling der virker meget troværdig. Den har alle de elementer der hører sig til i en klassisk og effektfuld thriller, en film der bestemt bør ses.