Format: DVD, Blu-ray – Release: 16-08-11 – Min: 114

Året er 140 e. Kr. Den unge og succesfulde romerske soldat Marcus Aquila fører en strålende militærkarriere, der brat bringes til ophør da han bliver alvorligt såret. Han har mistet alt – mest af alt muligheden for at vinde familiens ære tilbage. 20 år tidligere forsvandt hele det 9. Regiment anført af Markus’ far – en skamplet på hele det Romerske Rige. Markus har ikke længere noget at tabe, men alt at vinde i jagten på sandheden om faderens mission. Han må rense sin families navn, ved en sidste livsfarlig mission bag fjendens linier. Med sig har han kun sin slave – og sit sværd.

Umiddelbart kunne det godt lyde som lidt af en b-film, denne sjældne episke film om romernes belejring af Britannia. Sjælden i den forstand, at der ikke findes mange nyere film om lige netop denne tidsperiode. Det eneste der sådan lige skurrer i ørerne er, at romerne snakker engelsk mens briterne har deres eget sprog, burde romerne ikke også have det? Bortset fra det er det en yderst vellykket og overraskende god film.

Ved første øjekast virker filmen som om den er meget sort/hvid i sin tilgang til emnet, hvem der er gode og hvem der er onde. Heldigvis den viser den senere hen nuancer hos begge sider af de stridende parter, at der er både gode og onde hos briterne og romerne. Dog er den delt op mellem de ”civiliserede” og barbarerne på en måde, så der for seeren er nogle at holde med, så helt objektiv er den ikke, men det virker godt på spændingen i filmen.

Handlingen er meget spændende og til tider også uhyggelig, og der sker hele tiden noget nyt, så filmen aldrig bliver kedelig eller langtrukken. Den bygger godt op til det farefulde eventyr den slutter af med i sidste halvdel af filmen, og det er også her den er mest spændende. Det at den hele tiden holder et højt spændingsniveau er med til, at filmen bliver rigtig underholdende.

Action pakket ind i en historisk fortælling, der er suverænt godt skruet sammen, spækket med spænding og uhygge. Den leverer kort sagt en solid gang underholdning af de mere voldelige slags. Det er en film der overrasker positivt, og godt bud på hvordan den episk film skal skrues sammen.