Format: DVD, Blu-ray – Release: 11.05.17 – Min: 90

De to jyske håndværkere og venner Ib og Edward er kørt sur i deres livløse ægteskaber med konerne Gritt og Ingrid, og leger med tanken om at leve det søde liv for de sorte penge, de har gemt. Efter et kæmpe skænderi med deres koner hyrer de i en brandert en russisk lejemorder til at gøre det af med dem. Men de har undervurderet Gritt og Ingrid, og det bliver starten på en vanvittig rejse, hvor Ib og Edward til deres skræk selv får en lejemorder på nakken…

Dansk sorthumorsfilm fra en af landets garvede filminstruktører, Ole Bornedal, og i stil med hans film fra 2009, ”Fri os fra det onde”, der ligesom denne handler om et lille stykke af Danmark og dens ret tumpede og usympatiske originaler. Det er en karikatur af et lille segment i befolkningen fra det, der populært kaldes for udkants Danmark, dog uden at det fremstilles særlig troværdigt. Filmens personer er vitterligt for dumme til, at der skulle være noget realistisk i karaktererne, udover den nordjyske accent. Her er det Ulrich Thomsen og Nicolas Bro der er de sjoveste, de virker dejligt tilpas dumme, når de snakker engelsk med jysk accent.

Kvinderne, de to koner, er temmelig usympatiske og det kan ikke være svært at sætte sig ind i mændenes handlemønstre, det er mærkeligt nok helt forståeligt, at de ser mord som den eneste udvej. Det er så her de to lejemordere kommer ind i billedet, og det er her det hele løber af sporet, handlings- og humormæssigt, der er her det hele bliver lidt forceret. Selvom det er en barok humor og konceptet med lejemorderne der huserer i Nibe er sjovt, virker filmen som helhed ikke voldsom humoristisk. Heldigvis har filmen momenter af noget der er morsomt, men det er ikke så meget handlingen, som det er skuespilpræstationerne.

”Dræberne fra Nibe” gør et hæderligt forsøg på at lave en sort komedie, der indimellem fungerer udmærket. Den når på den anden side heller ikke ret langt udover det barokke, der er ment som chokeffekter for hvad der ellers er inden for normalen af god opførelse.

Rating: 3.0/5 (1 vote cast)
Rating: -1 (from 1 vote)

Dræberne fra Nibe, 3.0 out of 5 based on 1 rating