Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 07.06.18 – Min: 135

Da norske videnskabsfolk finder en måde at få mennesker til at krympe helt ned til godt tolv centimeter, beslutter Paul Safranek og hans kone Audrey at droppe deres stressede liv, blive små og leve stort i en luksuriøs miniverden. Leisureland er fyldt med skelsættende eventyr og uendelige muligheder, og Paul opdager en helt ny verden og indser, at vi er skabt til noget større.

Alexander Payne hører til de instruktører der laver nogle lidt mere specielle film og stadigvæk med kvalitet. Bl.a. “Citizen Ruth”, “The Descendants” og hans seneste mesterværk fra 2013 “Nebraska”. Sidste skud på stammen er denne film, som ikke når samme højde som “Nebraska”, men stadig er en meget seværdig film. En film med et bredt internationalt cast, for at vise, at det med at skrumpe mennesker for at kunne redde jorden, er et internationalt anliggende, ikke bare amerikansk. Den breder sig ud med nogle af de bedste skuespiller fra andre lande; Svenske Rolf Lassgård, østrigsk/tyske Christoph Waltz, Thailandske Hong Chau og selvfølgelig amerikanske Matt Damon, der som den eneste har en gennemgående rolle, men mere om det senere. Der er mange andre skuespillere med og alle leverer en virkelig god og solid præstation. Selv danskernes egen Søren Pilmark er med, i 2 ud 135 minutter, men han gør det godt :-)

Det er en vanvittig og skør tanke der ligger bag manuskriptet til denne film, hvilket i øvrigt også er skrevet af instruktøren, men også en fascinerende tanke. Tænk at kunne reducere menneskehedens overforbrug ved, at skrumpe mennesker og bygge små samfund de kan leve i. Filmen vinder på sin opfindsomhed, for der er tænkt på det hele, alting virker gennemført og gennemtænkt og dermed også som et “troværdigt” fremtidsscenarie. Det er heller ikke en udpræget komedie selvom filmen indimellem har nogle sjove indfald, men den er helt sikkert også ment seriøst og som et opråb om den måde jorden bliver mishandlet på, det er med andre ord en slags dommedagsfilm, men af de lidt mere kringlede slags. Den udvikler sig uforudsigeligt, tager handlingen nye steder hen og ændrer karakter hen ad vejen, og den eneste gennemgående rolle hele filmen igennem er Matt Damons “Paul Safranek”, alle de andre medvirkende udskiftes undervejs alt efter hvor filmen tager handlingen henad. Det overrasker og gør samtidig, at filmen forbliver interessant, da den kommer med nye problematikker hele tiden, små som store, det fungerer rigtig godt.

• Working with Alexander – 12.22
  • The cast – 10.30
  • A visual journey – 14.02
  • A matter of perspective – 9.06
  • That smile – 6.27
  • A global concern – 6.39

Ekstramaterialet, med danske tekster, er meget interessant. Her fremlægges tankerne bag, fortælles om rekvisitter, visuelle effekter, skuespillerne og meget andet. Det er et af de ekstramaterialer der er værd at se igennem.

“Downsizing” er en utraditionel fremtidsfilm, emnet er uden fortilfælde, men både fascinerende og interessant i sin tilgang til hvordan fremtiden kunne komme til at se ud. Selvfølgelig er det lidt i den overdrevne ende af genren, men den er lavet med overbevisning og gennemtænkt professionalisme, så den til trods virker troværdig.

Ekstra:3/5