Format: DVD, Blu-ray – Release: 14.02.2012 – Min: 131

Det besatte Paris, 1942. Den jødiske teaterejer Lucas tvinges til at gå under jorden, og hans hustru, skuespilleren Marion, er pludselig alene om at drive det pressede teater Montmartre. Samtidigt hyres den karismatiske stjerne Bernard Granger til det stykke, som skal redde teateret. I teaterets beskyttede verden vokser et komplekst og afgørende trekantsdrama frem – med det nye teaterstykke som talerør. Et kraftfuldt drama med mange facetter om kærligheden, livet og kunsten – med Catherine Deneuve og Gérard Depardieu i hovedrollerne.

Gérard Depardieu ses her i en meget ung og meget slank udgave, men i en lidt halv tam rolle som ”karismatisk” skuespiller og modstandsmand. I det hele taget er det en ret tam film, til trods for at det er (endnu) en film om Anden Verdenskrig. Grunden til dette er at det er en meget anderledes film, der handler ikke så meget om krigen, som om selve teatret Montmartre og det stykke der skal sættes op.  Der bliver aldrig rigtig noget drama i filmen, det mest dramatiske er, udover 5 minutter af slutningen, en slåskamp over en teateranmeldelse.

Dramaet i filmen har nok skulle tilskrives de forskellige personers indbyrdes forhold til hinanden, og de forskellige motiver og bevæggrunde de har. Trekantsdramaet, hvis man kan kalde det dét, er banalt og lidet troværdigt, det fanger aldrig rigtigt an. Filmen mangler simpelthen substans idet den aldrig bliver det store troværdige drama, og den har heller ikke et komedieaspekt hvilket måske kunne have gjort noget for handlingen.

Det er ikke nødvendigvis at ældre film ikke har noget at byde på, men denne film fra 1980 er altså ikke den store filmperle. Handlingen ligger på det jævne og den har noget kulisseagtigt over sig, men den handler selvfølgelig også om et teater. Man skal under alle omstændigheder ikke forvente en klassisk og spændende film om Anden Verdenskrig, selv om handlingen finder sted i 1942.