Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 280618 – Min: 125

Oscar®-vinder Gary Oldman yder en ”præstation på højeste niveau” (Richard Lawson, Vanity Fair) i Joe Wrights drama DARKEST HOUR. Da Hitlers tropper breder sig over Europa og nærmer sig Storbritannien, er Winston Churchill (Oldman) netop blevet valgt som ny britisk premierminister. Mens hans parti stiller spørgsmålstegn ved alle hans beslutninger, og Kong George VI (Ben Mendelsohn) ser med skepsis på den nye politiske leder, er det op til Churchill at lede nationen og beskytte den mod den farligste trussel nogensinde. Også de Oscar®-nominerede Kristin Scott Thomas og Lily James er med i dette stærke, medrivende drama.

Gary Oldmans Oscar® for bedste mandlige hovedrolle er fuldt fortjent, plus de andre fine priser han har vundet for sin præstation. Han leverer et fremragende og troværdigt portræt af Winston Churchill, så overbevisende man tror han er Churchill, hans stemme præstation er i særklasse. Han ligner, går og taler som Churchill og han har en kæmpe fortjeneste i, at filmen er så vellykket.

Det er dog ikke Oldman alene der gør filmen seværdig, den autentiske handling der næsten virker dokumentarisk med denne film, er et af verdenshistoriens vigtigste vendepunkter. Fra Churchill overtager premierministerposten og vender storbritanniens politiske holdning fra, at ville forhandle med Hitler til i stedet, at ville kæmpe mod ham til sidste mand. Den er ikke som enhver anden film om Anden Verdenskrig, den er et indblik i hvordan krigen blev ført på den politiske side i det britiske parlament, og omhandler blot én måned (maj 1940) taget ud af den store sammenhæng. Det er en meget interessant synsvinkel og netop dét der gør filmen spændende, at se hvad det gjorde at Churchill gik fra, at være en udskældt og ildeset politiker til, at blive en folkehelt for store dele af verden.

Filmen er ikke blot et portræt af churchill, selvom det selvfølgelig er det væsentligste ved filmen, den er også et portræt af hans kone og folkene omkring ham, altså yderligere et aspekt til filmens handling. Det betyder at filmen faktisk nogle gange er fortalt ud fra hans sekretær Elizabeth Laytons synsvinkel. Den følger hele det politiske spil der foregik omkring hans person den første måned af hans regeringsperiode, på en meget troværdig og interessant måde.

Into The darkest hour – 8.16
Gary Oldman: Becoming Churchill – 4.19