Format: DVD, Blu-ray – Release: 20.03.2012- Min: 107

I det sydlige Frankrig i starten af 1940′erne forsøger den jævne brøndgraver Pascal at opfostre sine seks døtre efter at have mistet sin kone. Den smukke datter Patricia er sin fars øjesten, men da hun forelsker sig i piloten Jacques, der kommer fra en velstillet familie, ændres forholdet mellem far og datter for altid.

Filmen starter som en let og luftig kærlighedsfilm og den fortsætter på sin vis også via den vej, selvom historien efterhånden bliver lidt mere tragisk. Men den gør det med en overbevisende lethed til det hele, der gør at den ikke bliver for tung og alt for dramatisk, selvom handlingen helt nøgternt set er netop dette. Det betyder dog heller ikke at filmen er et glansbillede af en ulykkelig kærlighedshistorie, der er også ”skurke” med, uden dog at seeren føler den store afsky for disse.

Filmen indeholder en mentalitet om ægteskab og graviditet fra en svunden tid, og den kan godt være lidt svær at sluge. Stemningen fra mellemkrigstidens Frankrig er fanget rigtig flot, og svøber sig godt rundt om den til tider tragiske kærlighedshistorie. Skuespilpræstationerne ligger også i den gode ende, især af instruktøren selv, Daniel Auteuil, der spiller faderen på én gang kærlig og samtidig hård. I øvrigt hans første film som instruktør.

”Brøndgraverens datter” er ingen stor film, men den er solid og velspillet i det stille, enkelt og smukt fortalt. Filmen har nogle små svagheder, men letheden i den stemning den rummer, er så meget mere udtryksfuld en normalt i kærlighedsfilm, at filmen i det faktisk bliver rigtig god.