Format: DVD, Blu-ray – Release: 11.12.17- Min: 143

Brimstone er en spændende beretning om skyld og gengældelse, der udspiller sig i det amerikanske Vesten i slutningen af 1800-tallet. Det er en episk thriller i fire kapitler om en ung kvinde og hendes familie, hvis liv forandrer sig drastisk, da en ond prædikant kommer til byen.

Dakota Fanning har fra barnsben været en flittig brugt skuespiller og i de sidste år er hun gået til, at være en ung kvinde (23 år) der stadig er en flittigt brugt, og dygtig, skuespillerinde. Her leverer hun en pragtpræstation af en misbrugt, underkuet og i sidste ende alligevel stærk kvinde, “Liz”. Det samme gælder for Emilia Jones der spiller barne udgaven af “Liz”, “Joanna”. Instruktøren og forfatteren Martin Koolhoven er hollandsk og dette er hans første engelsksprogede film, og hvilken en af slagsen!

Film genren her er en western, men ikke en western i klassisk forstand med cowboys og indianere, de gode mod de onde osv. Den udspiller sig i det vilde vesten og tidsperioden er som den skal være i en western, men den har en form for realisme der gør, at man tror på historien som én der rent faktisk kunne have udspillet sig i slutningen af 1800 tallet. Historien er dybt foruroligende, den er modbydelig og makaber i en sådan realistisk grad, at det bliver til en af de mest uhyggelige thrillere set i lang tid. Der er absolut intet i denne film der er ikke er for voldeligt eller tabubelagt til at blive vist, dermed vil det sige, at det visuelle er i en ubarmhjertig klasse for sig.

Filmens utroligt spændende drama udspiller sig over 4 kapitler, der dog ikke er kronologisk opbygget og varer i 2 timer 30 min, og det er ikke ét minut for meget. Det er sjældent at film af den varighed kan holde sin intensitet så længe, ikke desto mindre er det hvad “Brimstone” gør, den holder seeren i et psykologisk jerngreb. Uhyggen levendegøres i skikkelse af en fanatisk prædikant, djævelsk spillet af Guy Pearce, han er indbegrebet af rendyrket ondskab.

Trailers

Hvor er det ærgerligt, at der til en film som denne ikke er en bunke af ekstramateriale.

“Brimstone” der er fra 2016 og altså først nu udkommer på dvd, kan godt gå hen og blive et overset mesterværk, for det er intet mindre det den er, et episk mesterværk der burde gå hen og blive en klassiker inden for western genren, med sin nytænkning og i særklasse ubehagelige handling. Filmen kan ikke anbefales nok hvis man er til realistiske, uhyggelige film eller westerns, der findes massevis af gyserfilm der ikke kan nå op på højde med “Brimstone”, og dette er en sjælden perle.