Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 22.02.18 – Min: 93

Fra den anerkendte manuskriptforfatter/instruktør Sofia Coppola kommer denne gribende thriller, der foregår på en afsidesliggende kostskole for piger i borgerkrigstidens Virginia. Da en såret nordstatssoldat, korporal McBurney, bliver fundet tæt på skolen, får rektoren, frøken Martha, ham bragt indenfor. Mens de unge kvinder passer og plejer hans sår, bliver huset fyldt med seksuel spænding og farlig rivalisering, da McBurney forfører flere af pigerne. Tabuer brydes, og handlingen tager en uventet drejning.

Både filmens stjernebesatte rolleliste og den på papiret spændende handling, tegner godt for denne historiske thriller. Faktum er dog, at handlingen udspiller sig på en tam og intetsigende måde. Der er lagt op til det helt store erotisk-psykologiske drama, der på skuffende vis stort set udebliver. Et drama med stort potentiale der ikke når at udfoldes, som bruger alt for lang tid i den opbyggende fase og egentlig kun rummer en smule spænding i de sidste 15 minutter. Til gengæld er det en i særklasse visuel flot film som giver filmen den ekstra dimension der rent faktisk gør, at filmen er værd at se.

Filmen vil gerne vise hvordan den menneskelige adfærd kan ændre sig på grund af ydre årsager og omstændigheder der gør, at den menneskelige psyke kan udvikle sig til noget uforudsigeligt ondt, i dette tilfælde er omstændighederne borgerkrig og erotisk tiltrækning. Det er dog ikke omsat med ret stor effekt i filmatiseringen her, der rent faktisk bygger på en anden film med samme titel fra 1971, med selveste Clint Eastwood som i den mandlige hovedrolle (her er det Colin Farrell). Om den første version er bedre skal her være usagt, men den nye version mangler et eller andet.

A shift in perspective – 6.53
A southern style – 5.40

Et ganske kort ekstramateriale der kun giver et lille indblik i filmens tilblivelse.

“The beguiled” lyder ud fra omtalen af handlingen af mere end den er, den vil gerne fremstå som en højspændt erotisk thriller hvilket langt fra er tilfældet. Derfor er filmen også en lille skuffelse. Heldigvis er den visuelle side er en oplevelse i sig selv, næsten alene af den grund er film et kig værd, men man skal være forberedt på, at handlingen mangler spænding og intensitet.