Format: DVD, Blu-ray – Release: 17.04.2012 – Min: 107

England, 1921. Det okkulte er på alles læber, men spøgelsesjægeren Florence Cathcart er iskold skeptiker. Da hun hyres til en mystisk sag på et gammelt børnehjem, er hun overbevist om, at der er tale om drengestreger… Indtil hun møder et syn, der går igennem marv og ben! Pludselig er spøgelsesjægeren jaget af det uforklarlige… af et genfærd i barnekrop… og af et børnehjem, der bliver mere klaustrofobisk for hvert sekund!

”The awakening” er en gyser af den overnaturlige slags med spøgelser og genfærd, og for at en sådan skal virke efter hensigten skal den have noget troværdighed i handlingen. Man må sige at filmen ligger rigtig godt ud, morsomt overraskende og lidt uhyggeligt, hvor troværdigheden i høj grad understreges, og det skaber basis for det videre forløb hvor filmen slår over i det overnaturlige.

Som gyserfilm er den meget utraditionel i sin opsætning, først og fremmest at handlingen er henlagt til år 1921, gør den mere interessant end en gængs gyserfilm. Den er også flot anlagt og gennemført lige fra kulisser og kostumer, til selve stemningen der rammer tidsånden, formentlig, meget præcist. Det virker i hvert fald troværdigt. Ligeledes er den utraditionel i dens slutning, ikke fordi den er overraskende, det er de fleste gysere jo, men fordi den, uden at afsløre for meget, har en form for ”happy end”.

Filmen sætter alle virkemidler til for at skabe den uhyggelige stemning som vitterlig præger filmen, og det er svært ikke at blive indfanget af denne tunge dystre stemning der er stort set hele filmen igennem. De mørke, kolde, store og rungende rum på den afsides beliggende kostskole er yderst effektfulde. Plus at den selvfølgelig benytter sig af klassiske chokeffekter hjulpet på vej af høj og pludselig lyd. Den byder flere gange på overraskelser undervejs, der løfter sløret for hvad det hele går ud på, men den er svær at regne ud.

”The awakening” er en utraditionel gyser der skiller sig ud fra mængden, og så meget desto bedre er det også at filmen er suverænt gennemført og det skal belønnes. Den er overraskende på mange måder og en virkelig ”must see” gyser.