Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 27.04.17 – Min: 163

American Honey er et fantastisk portræt af ungdommen i bagsiden af det amerikanske samfund og er fortalt gennem øjnene på en vild teenage-rebel, der slutter sig til en række andre afvigere og sammen med dem hustler og fester sig gennem landet. Sprængfyldt med elektrisk, primal energi er American Honey en medrivende, spændende odyssé fyldt med hjerteskærende skønhed – en film, der definerer en hel generation og hylder ungdommens ukuelighed i deres søgen efter den amerikanske drøm.

Shia LeBeouf er filmens trækplaster hvis der sådan kigges efter de mere kendte skuespillere, men i virkeligheden er det filmens heltinde, den mere urutinerede Sasha Lane der løber med al opmærksomheden. Hun spiller rigtig godt og er ikke uden en form for vulgær charme, der er ramt præcist i forhold til den rolle hun spiller her, nærgående promiskuøs uden filter, med en moral der ligger og balancerer på kanten, en eller anden form for moralkodeks der ligger godt lagret i underbevidstheden. Det er et virkelig godt portræt af en ung kvinde der lever i det lavere amerikanske samfundslag.

Filmen er i det hele taget en film der vil vise skellet mellem rig og fattig og den rammer formentlig meget præcist med alle sine skæve individer, der på en eller anden måde symboliserer hvad det vil sige at være fattig i nutidens Amerika. Filmen er med garanti realistisk og den virker også 100 % troværdig i sin fortællestil. Den fortælles som en roadmovie der følger de unge på farten, mens de forsøger at overleve ved at tjene penge på at sælge magasinabonnementer.

Det er en roadmovie der kører fra A til B uden der sker det helt store, og med et trekantsdrama som omdrejningspunktet for hele handlingen. I sidste ende bliver filmens, næsten 3 timer, semidokumentariske fortællestil triviel. Det håndholdte rystende kamera der her giver god mening rent visuelt, og de indbyrdes relationer og konflikter er ikke nok til at holde filmen kørende så længe.

”American honey” er en rejse gennem Amerika og amerikansk subkultur set med ungdommens øjne. Den er troværdig og den viser noget om hvad Amerika også er. Desværre er den handlingsmæssigt for langtrukken og det går så udover filmen som helhed, selvom den egentlig er ret godt lavet i sin dokumentariske fortællestil.