Format: DVD, Blu-ray, Streaming – Release: 01.06.17 – Min: 99

Filmen er baseret på den internationale selvbiografiske bestseller af samme navn, og er en rørende fortælling om gademusikeren og eksnarkomanen James Bowen, som får vendt op og ned på sit liv, da han møder en rød gadekat.

En sand historie om James Bowen der gik fra at være en forhutlet narkoman, til en verdensberømt forfatter (med hjælp fra en ghostwriter). Det er hans og ikke mindst hans kats historie der her fortælles. Historien er både fascinerende  og på samme tid lidt kedelig. Det fascinerende er selve historien bag, hvordan en mand og hans kat gå fra at være ingenting til at blive verdensberømte kendisser, det kedelige er dele af filmen hvor den ikke er interessant nok. Det er ihvertfald en fordel, at synes katte er evigt dejlige, for rigtig at blive fanget af filmen.

Filmen foregår i London og der er noget autentisk hvorpå filmen er lavet, både når den viser scener fra Londons gader og når den viser hvordan “James” bor under kummerlige forhold. Den har ramt den troværdige tone rigtig godt hvilket taler til filmens fordel, ligesom filmens musiske side også står rigtig stærkt, med god akustisk gademusik leveret af filmens menneskelige hovedperson. Når det er sagt er katten faktisk en lige så stor del af filmen, dvs den også har en hovedrolle, og folkene bag har en ægte passion for katte. Det giver sig også udslag i at filmen indimellem er filmet i katte perspektiv, altså som om seeren ser verdenen gennem kattens øjne, det virker mere plat og var formentlig ikke sådan tænkt.

Behind the secenes – 33.13

Den ene featurette der er fungerer godt, der kommer en masse ekstra information om hvordan filmen er blevet til, og endnu mere interessant om virkelighedens James Bowen.

“A street cat named Bob” er på sin vis en interessant film, men samtidig også en tam film. Det er en katte film og man skal nok være kattemenneske for at finde filmen virkelig charmerende, og dem er der selvfølgelig også mange af. Hvis man ikke hører til dem der synes katte er nuttede, er James Bowens historie en udmærket fortælling og på den konto kan filmen også godt ses.