Format: Xbox-360 – Release: 26.10.2012 Genre: Race – Spillere: 1-8(online)

Spillet:
Turn 10-drengene har givet nøglen til deres ”garage” til Playground Games, og de har forvandlet et super realistisk Forza-spil til et meget mere frit arkadeagtigt gameplay, hvor man blandt andet har sluppet for de mange svære baner og i stedet er kommet ud på landevejen i Colorado. Det er det bestemt ikke blevet mere kedeligt af, for det betyder mod- og medkørende, der bestemt ikke kører med 250 km/t som én selv.

Selve spillet går ud på, at man skal deltage i Horizon Festival, hvor man bliver sendt ud i forskellige løb, som man så må køre hen til helt bogstavligt. De forskellige løb giver så penge til at købe bil for osv. Desuden er der kommet nogle andre muligheder for at konkurrere, både mod computer og andre. Det giver god afveksling og holder underholdningsværdien meget høj.

Oplevelsen:
Jeg har altid haft lidt af et had/kærlighedsforhold til Forza. Jeg elsker det, fordi det er så gennemført og realistisk, men hader det af selv samme grund. Derfor er det en fornøjelse med Forza Horizon, man får det bedste fra Forza og friheden fra eksempelvis Dirt-serien. Det er nok ikke nogen tilfældighed, for Playground Games er gutter, der bl.a. har været med til at lave Dirt, Burnout, Driver m.fl., og de har virkelig formået at skubbe Forza i en anden retning og nøj, hvor de gør det godt!

Man kan enten køre fra løb eller bare ræse ud af landevejen, og jeg har faktisk taget mig selv i det sidste flere gange. Både fordi det er underholdende, men også fordi man bliver suget ind i den ekstreme kørefornemmelse, man har. Denne afveksling mellem løb og bare at suse derudaf gør spillets holdbarhed stor, og man skal hele tiden lige udforske lidt mere af de over 300 forskellige veje, der er i spillet. En lille sjov detalje ved spillet er i forbindelse med, at man ræser ”frit” på vejen og så kommer forbi én af de andre deltagere fra Horizon-festen, som man kan udfordre, og så går det over stok og sten!

Landskaberne man kører igennem virker uhyggeligt gennemførte, hvad enten det er om morgenen, hvor solen er ved at stå op og dermed både giver problemer med blænding eller, biler der gemmer sig, hvor der stadig er skygge, eller når dag bliver til nat. Her kommer man virkelig på en prøve, for med 250 km/t må man stole en del på sin GPS. Samme GPS bruges for øvrigt en del, når man skal rundt til de forskellige løb eller tilbage igen, hvilket er genialt, for ellers farer man simpelthen vild.

Forza Horizon er en af de mest positive ræseoplevelser i meget lang tid. Man bliver simpelthen bidt af spillet og skal hele tiden lige se lidt mere asfalt og lige deltage i endnu et løb. En anden faktor er, at vi er sluppet af med de mange baner og har fået rigtige veje, ja sågar grusveje.

Grafikken:
Det er simpelthen utroligt, hvilken filmisk og naturlig oplevelse man kan lave med en Xbox. Det er uden sammenligning det flotteste racespil jeg har set. Det hele er poleret og gennemført ned i mindste detalje. Så der er ikke rigtig noget ondt at skrive.

Lyden:
Man kender alt for godt et super spil, hvor soundtracket simpelthen er uudholdeligt. Men det er bestemt ikke tilfældet her. Det er der to klare grunde til. 1: soundtracket er kanont og 2: man kan vælge, hvilken radiostation man ønsker at lytte til og dermed typen af musik.

Hvis man er til racespil, og har en Xbox, ja så er det bare ud og købe spillet. Har man ikke en Xbox, ja så skal man have købt sådan en først, for dette spil er et af det fedeste ”ikke” racebane spil til dato.

Grafik: 5/5
Lyden: 4.5/5
Gameplay: 5/5