Release: 24-05-2011 – Players: 1-8

Spillet:
Hvis man er til rallyspil, er der én, der er lidt mere end de andre. Det er naturligvis Dirt-serien, der er tale om. Nu er vi kommet til nummer 3 i rækken, og efter en næsten perfekt 2’er er spørgsmålet, om Codemasters kan gøre det hele endnu bedre end sidst – og kan det blive bedre.

Det kort svar på Codemasters evner er ja, de har gjort det igen! De har rykket grænsen for, hvad der er muligt inden for rally-genren. Man har helt klart en fornemmelse af fart, når man træder speederen i bund, og bilen brøler af sted, mens grus og sand står ud til alle sider.

Man kan vælge at tage på tour, hvor man stille og roligt bygger sin karriere op, mens man kæmper sig gennem det ene løb efter det andet. Det bliver ikke kedeligt, for der er god variation i form af det underlag, man kører på, hvilket vil sige alt fra sand til sne og is. Et andet underholdningsfaktum er de mange forskellige former for løb. For det er altså ikke kun med klampen i bund igennem en finsk skov, at man bliver champ. Der er også udfordringer som Rallycross osv., hvor man kører flere biler på samme tid. De forskellige løb kræver forskellige biler, hvilket kræver forskellige evner af køreren. Ikke mindst når man kører i biler med 650 heste. Tour-delen er bestemt underholdende og giver masser af kørselserfaring og udfordringer.

Noget af dét Dirt 2 fik kritik for var multiplayer-delen, og her har teamet bag Dirt 3 virkelig taget ved lære. For man kan køre det hele i multiplayer med op til 8 spillere af gangen. Legen stopper ikke her, for der er kommet noget helt nyt, der hedder Gymkhana style og tro mig, det er multiplayer underholdning på meget højt plan. Her opererer man på forholdsvis åbne pladser, hvilket vil sige byggepladser, havne osv. Og så kan man eksempelvis lege flag, hvilket betyder man skal finde et flag og bringe det til et tilfældigt punkt. Lyder meget simpelt, men det er det ikke, for man har en bil med 650 hestekræfter til rådighed, og alle andre vil også have flaget, og man kan være op til otte biler, der tonser rundt og prøver at tage flaget fra hinanden. Det er vildt ræs og bringer tankerne tilbage til Destruction Derby, og så er det bare én af de muligheder, der gemmer sig i Gymkhana style. Godt at se, at der er tænkt mere end bare rally ind i multiplayer-delen. Det er med til at gøre spillet ganske unikt, og så virker det ud over alle forventninger.

Grafik:
Grafikken har fået et step op, og det giver endnu mere realistiske omgivelser og endnu federe biler at kigge på. Den første smag på det får man allerede ude i menusystemet, som også er blevet ændret. Det betyder, at man har menupunkterne, og hver gang man vælger et, kommer der en bil flyvende og smadrer teksten. Det er i det hele taget svært at finde direkte fejl og mangler på den grafiske del af spillet.

Lyden:
Lyddelen har et rigtig godt soundtrack med små skæve tracks, som ved første lyt lyder forkert, men som på en eller anden måde bare passer ind i spillet og som bliver hængende, også efter bilen er parkeret i garagen. Selve billydene er heller ikke til at tage fejl af. Det er lige som at være der selv, og det får blodet til at pumpe og giver et ekstra adrenalin-kick, når man kan høre bilen bagved nærme sig med høj fart, ned mod det sidste skarpe sving før målstregen.

Oplevelsen:
Hvis man er til rallyspil, hvor underlaget skifter og dermed også udfordringen, ja så vil jeg uden tøven sige, at Dirt 3 er det bedste spil p.t. Dens tour-del er måske ikke den, der har fået det største løft, men det var heller ikke nødvendigt. Dog vil jeg sige, at jeg savner Campingsvognsdelen (stedet hvor man valgte løb, biler osv.) der var i 2’eren. Den var med til at skabe et bedre flow. Til gengæld er der masser af kilometer af underholdning i multiplayer- delen, både i form af rallydelen og Gymkhana style-delen som en rigtig fed oplevelse.

Dirt 3 er det bedste af sin slags, så du skal bare gøre op med dig selv, om du er til ræs på finske skovveje eller i Aspen-sneen eller måske i Afrikas sand. Er svaret ja, kan du lige så godt få det købt.

Grafik: 4.0
Lyden: 4.0
Gameplay: 4.5