Format: PS3 – Release: 10.10.2013 Genre: Action – Spiller: 1

Spillet:
Jodie har en hemmelig ven, der hedder Aiden og han er usynlig. Sammen har de nogle evner der er over de flestes og nærmest på superhelte niveau, dog med et twist.

Oplevelsen:
Der er spil, der bliver filmatiseret, der er film, der bliver til spil, og så er der spil, som Beyond: Two Souls som  er halv film og halvt spil. I filmen/spillet styrer man Jodie og hendes usynlig ven Aiden. Det vil sige; Aiden styres igennem Jodie. I begyndelsen af Jodies liv er Aiden et problem, men da hun lærer at styre Aiden og dens evner, bliver det til et våben.

Eksempelvis kan man gå igennem væggene og se hvor skurke eller ting, man skal finde befinder sig. Man kan også påføre det, man møder en vis kraft, eksempelvis puffe til et bord eller en stol, så det skader en person osv.

Selve handlingen i spillet flytter sig rundt i tiden. Eksempelvis er Jodie skiftevis barn og voksen, hvilket gøres for at bygge hende op som person i spillet og give forståelse af, hvad der har gjort hende til det, hun er i dag. Det er ikke en stil, der altid lykkedes hverken i film eller spil, men her fungerer det, og giver en god helhed, som tiden går.

Der er flere muligheder, når det gælder styring. Man kan naturligvis bruge joypad, men man kan faktisk også bruge sin Android/IOS enhed i form af mobiltelefon og tablet/Ipad. Faktisk er det næsten nemmere med sin Galaxy S4 end med joypaden, hvilket skyldes, at det virker nemmere at swipe og tappe på skærmen end holde styr på en joypad med en masse knapper. Det virker utroligt men er ikke desto mindre sandt. Dette er også med til at give en meget mere smooth oplevelse af filmen/spillet, som man er en del af. Hvad der ved første indtryk mest virkede som en gimmick, skal det nu blive spændende at se meget mere af på ps4.

En anden ting der er værd at bemærke, er de mange skuespillere spillet gør brug af. Willem Dafoe, Eric Winter, Ellen Page og mere end 10 andre. Nogle af dem lægger bare stemmer til, hvor andre er deciderede personer/aktører i spillet.

Beyond: Two Souls er på mange måder nyskabende, historie/handling og opsætning, men især selve styringen er værd at bemærke. Nu kan nyt jo være både ondt og godt, men i dette tilfælde er det ikke blot nyt, men dertil kommer velfungerende og yderst vellykket, for det virker og giver mening og er ikke kun et gimmick for at sælge spillet.

Grafikken:
Der er tale om flot grafik, og det er meget filmisk sat op med lyssætning osv. . Der er måske ikke skruet helt op på grafikken hele vejen, men det meste af vejen og specielt der, hvor det gælder.

Lyden:
Lydbilledet har også fået hele film ”omgangen”, og det er bestemt ikke en tilfældighed, for det er selveste Hans Zimmer og Lorne Balfe, der står bag. De herrer er kendt for musikken til Ironman, Batman og mange andre film og spil.  Nu er det naturligvis ikke nogen garanti, at fordi man hyrer de rigtige, så bliver det godt, men denne gang gjorde det.

Dette kunne meget vel være den sidste af de rigtige store eksklusive titler til PS3. Hvis det er tilfældet må man sige, det er velvalgt, for det er et rigtigt godt spil, med et vellykket filmisk snit. Som et ekstra krydderi finder man i hovedrollen, en kvinde med evner, man ikke ser hver dag. Hvis dette er hvor PS3 stopper og den næste generation starter, ja så kan vi ikke andet end glæde os til PS4.

Grafik: 4/5
Lyden: 4.5/5
Gameplay: 4/5